Amaç:
Bu araştırma, hasta ve hemşirelerin hemşirelik bakım kalitesine ilişkin
algılarını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Gereç
ve Yöntemler: Tarama modelinin kullanıldığı bu çalışma
bir üniversite hastanesinin yataklı tedavi birimlerinde çalışan araştırmaya
katılmaya gönüllü olan 103 hemşire ve tedavi gören 114 hasta ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri kişisel bilgi formu ve Bakım
Davranışları Ölçeği-24’ kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde
tanımlayıcı istatistikler ve bağımsız iki örnek t-testi kullanılmıştır.
Bulgular:
Hastaların
hemşirelik bakım kalitesi algısı toplam puan ortalaması 4.94±0.84, hemşirelerin
ise 5,23±0,52 olarak hesaplanmıştır. Hasta ve hemşirelerin en yüksek puanı
bilgi-beceri alt boyutundan (sırasıyla 5,13±0,77; 5,53±0,47), en düşük puanı
ise bağlılık alt boyutundan aldıkları (sırasıyla 4,75±0,94; 5,03±0,66)
saptanmıştır. Hasta ve hemşirelerin hemşirelik bakım kalitesi algıları arasında
fark olup olmadığını belirlemek için yapılan bağımsız iki örnek t-testi
sonucunda (t: 3,039 p: 0,003 ) gruplar
arasında anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir (p<0,05).
Sonuçlar:
Araştırma sonucunda, hasta ve hemşirelerin hemşirelik bakım kalitesine ilişkin
algıları olumlu olmakla birlikte hastaların hemşirelik bakım kalitesi algısı
hemşirelerden düşük çıkmıştır.
Aim
This
research was conducted to determine the patients’ and nurses’ perceptions
relating to nursing care quality.
Material
and Methods
This study, using the screening
model, was conducted with 103 volunteer
nurses working in inpatient treatment units of a university hospital, and 114
volunteer patients received treatment in the same hospital. The data were
collected using personal information form and Caring Behaviours Inventory-24
(CBI-24). Descriptive statistics and independent two samples t-test were used
in the analysis of the data.
Results
Total point averages of the nursing care quality
perceptions of the patients was calculated 4,94±0,84 and 5,23±0,52 for nurses.
Patients and nurses received the highest score from knowledge-skill
sub-dimension (respectively 5,13±0,77; 5,53±0,47), the lowests core from the
dependence sub-scale (respectively 4,75±0,94; 5,03±0,66). A significant
difference (p<0,05) is found between the groups at the end of independent
two samples t-test (t: 3,039 p: 0,003) applied to specify whether there is a
difference between the nursing care quality perceptions of the patient and
nurses.
Conclusion
As
a result of the research, the perceptions of the patient and nurses relating to
nursing care quality are positive as well as the nursing care quality
perception of the patients are lower than the nurses.
Keywords:
Patient;
nurse; nursing care
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Orıgınal Artıcle |
Authors | |
Publication Date | June 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 2 |
e-ISSN: 2149-8296
The content of this site is intended for health care professionals. All the published articles are distributed under the terms of
Creative Commons Attribution Licence,
which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.