Abstract
Aim: The study was conducted to
determine the knowledge, attitudes and behaviors of university students on
rational drug use. In recent years, non-rational drug use has become a global
problem.
Material and Methods: The developed questionnaire was
applied to 640 medical school students, who agreed to participate in the study,
with face-to-face interview technique. The questionnaire has items to question
the knowledge, attitudes, behaviors of individuals regarding the rational drug
use.
Results:
Of the study group, 54.6% (n=350) uses medicines only prescribed by physicians,
87.5% (n=560) uses drugs in accordance with the prescription, and 27.5% (n=176)
stated to store medications under appropriate conditions. Of the respondents,
16.0% (n=103) was taking antibiotics on their own on complaints such as
influenza and common cold, 15.5% (n=101) was taking vitamin and mineral
supplements every day regularly, and 57.5% (n=368) had never used
vitamin-mineral supplements regularly.
Conclusion:
Non-rational drug use leads to decrease in adherence to treatment, drug
interactions, resistance to certain drugs, recurrence or prolongation of the
diseases, increased frequency of adverse conditions and increased treatment
costs for patients. Of the respondents, 27.66% stated that he/she did not waste
any medication, but the remaining 72.34% was wasting drugs more or less. The
81.56% rate of "Yes" response to the question "Would you like to
receive training on rational drug use?", despite the 19.22%
"Yes" to the "Have you received training on rational drug
use?" in our study suggests that there is a need for more education on
rational drug use.
Amaç:
Çalışma, üniversite
öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımı hakkındaki bilgi-tutum-davranışlarını
belirlemek amacı ile yapıldı. Son yıllarda, rasyonel olmayan ilaç kullanımı
küresel bir sorun haline gelmiştir.
Gereçler
ve Yöntemler: Hazırlanan anket
yüz-yüze görüşme tekniği ile çalışmaya katılmayı kabul eden 640 Tıp Fakültesi
öğrencisinde uygulandı. Ankette kişilerin akılcı ilaç kullanımına yönelik
bilgi-tutum-davranışlarını sorgulayan sorular yer aldı.
Bulgular:
Çalışma grubunun
%54.6’sı (n=350) sadece hekimin verdiği ilaçları, %87.5’u (n=560) reçeteye
uygun kullandıkları, %27.5’i (n=176) ilaçları uygun koşullarda sakladıklarını
bildirdi. Katılımcıların %16.0’ı (n= 103) grip, nezle, soğuk algınlığı gibi
şikayetler üzerine muayene olmadan, kendi başına antibiyotik kullandıklarını,
%15.7’si (n=101) her gün düzenli vitamin-mineral desteği kullandığını, %57.5’i
(n=368) ise düzenli vitamin-mineral desteği hiç kullanmadıklarını
bildirmişlerdir.
Sonuç:
Akılcı
olmayan ilaç kullanımı hastaların tedaviye uyuncunun azalmasına, ilaç
etkileşimlerine, bazı ilaçlara karşı direnç gelişmesine, hastalıkların
tekrarlamasına ya da uzamasına, advers olay görülme sıklığının artmasına,
tedavi maliyetlerinin artmasına neden olur.
%27,66
oranında kesim hiç ilaç atmadığını belirtmekte ancak kalan %72,34 gibi yüksek bir kesim az ya da çok ilaçları
atmaktadır. Çalışmamızda bulunan eğitim sürecinde akılcı ilaç eğitim aldınız mı
sorusuna verilen evet cevabının %19,22 olması ve akılcı ilaç konusunda eğitim
almak ister misiniz sorusuna verilen
evet cevabının %81,56 gibi yüksek çıkması akılcı ilaç eğitimlerinin daha
sık yapılması gerektiğini ortaya koymaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Orıgınal Artıcle |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 3 |
e-ISSN: 2149-8296
The content of this site is intended for health care professionals. All the published articles are distributed under the terms of
Creative Commons Attribution Licence,
which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.