BibTex RIS Cite

Environmental awareness of students in higher education

Year 2011, Volume: 12 Issue: 1, 34 - 39, 18.04.2011

Abstract

This study aims to determine the environmental awareness and sensitivity levels of Landscape Architecture, Environmental Engineering and Town and Regional Planning undergraduate students at the universities in Ankara. A total of 213 students, who have enrolled in first and fourth grades of those programs, were surveyed by a questionnaire form. Research findings show that; environmental awareness and sensitivity levels were independent from students' grades and although they had basic knowledge on environmental problems and resource protection, they haven't developed enough environmentally responsible attitudes and behaviors. To conclude, the need for revision of the environmental education courses in the disciplines mentioned above in order to provide students with environmentally responsible attitudes and behaviors and the need for national strategies and policies on environmental education in higher education is emphasized.
Keywords: Ankara, Environmental awareness, Higher education

References

  • Atasoy, E., Ertürk, H., 2008. İlköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir alan araştırması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:10, Sayı:1, 105-122.
  • Corcoran, P.B. and Wals, A.E.J. 2004. The problematics of sustainability in higher education: an introduction. Higher Education and The Challenge of Sustainability: Problematics, Promise and Practice (Eds: Corcoran, P.B. and Wals, A.E.J.). Kluwer Academic Publishers.
  • Çabuk, B., Karacaoğlu, C., 2003. Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt:36, Sayı:1-2, 189-198.
  • Çelen, Ü., Yıldız, A., Atak, N., Tabak, R.H., Arısoy, M., 2002. Ankara Üniversitesi Sağlık Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Çevre Duyarlılığı ve İlişkili Faktörler” 8. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi, Diyarbakır. Kongre Kitabı, s.421.
  • Çetin, G., Nişancı, S.H., 2010. Enhancing students’ environmental awareness. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1830- 1834.
  • Davis, J., 1998. Young children, environmental education and the future. In Graves, Norman (ed.) Education and Environment. World Education Fellowship, London.
  • Erdoğan, M., Marcinkowski, T., Ok, A., 2009. Content analysis of selected features of K-8 environmental education research studies in Turkey, 1997-2007. Environmental Education Research, 15 (5), 525-548.
  • Erol, G.H., Gezer, K., 2006. Prospective of elementary school teacher’s attitudes towards environment and environmental problems. International Journal of Environmental and Science Education, 1 (1), 65-77.
  • Gökdere, M., 2005. A study on environmental knowledge level of primary students in Turkey. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, Vol. 6, Issue 2, Article 5.
  • Kavas, S., 2010, Ankara Kentinde Üniversitesi Öğrencilerinin Çevre Duyarlılığı Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Dönem Projesi, Ankara Üniversitesi F.B.E., Peyzaj Mimarlığı ABD., 69 sayfa.
  • Kuhlemeier, H., van Den Bergh, H., Lagerweij, N., 1999. Environmental knowledge, attitudes, and behavior in Dutch secondary education. Journal of Environmental Education, Vol 30, Issue 2, 4-14.
  • Meydan, A., Doğu, S., 2008. İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin çevre sorunları hakkındaki görüşlerinin bazı değişkenlere göre değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:26, 267-277.
  • Özdemir, O., Yıldız, A., Ocaktan, E., Sarışen, Ö., 2004. Tıp fakültesi öğrencilerinin çevre sorunları konusundaki farkındalık ve duyarlılıkları. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, Cilt: 57, Sayı:3, 117-127.
  • Pooley, J.A., O’Connor, M., 2000. Environmental Education and Attitudes: Emotions and beliefs are what is needed. Environment and Behavior, 32(5): 711-723.
  • Talay, İ., Gündüz, S., Akpınar, N., 2004. On the status of environmental education and awareness of undergraduate students at Ankara University, Turkey. International journal of Environment and Pollution, Vol. 21, No.3, 293-308.
  • Schmidt, J.E., 2007. From intentions to actions: The role of environmental awareness on college students. www.uwlax.edu/urc/JUR-online/PDF/2007/schmidt.pdf
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P., Göbekli, İ., 2002. Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin çevre, çevre kavramları ve sorunları konusundaki bilgileri ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 72, 156-162.
  • Yurttaş, G.F., Sülün, Y., 2010. What are the most important environmental problems according to the second grade primary school students? Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1605-1609.
  • Yücel, M., Uslu, C., Altunkasa, F., Güçray, S.S., Peker Say, N., 2008. Adana’da Halkın Çevre Duyarlılığının Saptanması ve Bu Duyarlılığı Arttırabilecek Önlemlerin Geliştirilmesi. Adana Kent Sorunları Sempozyumu, TMMOB Yayını, 363-432.

Yüksek öğretimde öğrencilerin çevre bilinci

Year 2011, Volume: 12 Issue: 1, 34 - 39, 18.04.2011

Abstract

Bu araştırma Ankara'da Peyzaj Mimarlığı, Çevre Mühendisliği ve Şehir ve Bölge Planlama lisans programlarında öğrenim gören öğrencilerin çevre ile ilgili konularda farkındalık, bilinç ve duyarlılık seviyelerinin belirlenmesini amaçlamaktadır. İlgili programların birinci ve dördüncü sınıflarında okuyan 213 öğrenci üzerinde gerçekleştirilen anket çalışmasında elde edilen bulgulara dayanılarak; çevre ile ilgili konularda farkındalık ve duyarlılık seviyesinin öğrencilerin okudukları sınıflardan bağımsız olduğu ve çevresel sorunlar ve kaynakların korunması konusunda kavramsal olarak bilgi sahibi olsalar da gündelik yaşamlarında tutum ve davranış biçimlerinin aynı seviyede olmadığı saptanmıştır. Sonuç olarak söz konusu lisans programlarında çevre ile ilgili verilen derslerin tutum ve davranışları yönlendirmedeki etkinliğinin sorgulanması gerekliliği ve yükseköğretim kurumlarında çevre eğitimi konusunda ulusal strateji ve politikalara ihtiyaç duyulduğu vurgulanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Ankara, Çevre bilinci, Yüksek öğretim

References

  • Atasoy, E., Ertürk, H., 2008. İlköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir alan araştırması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:10, Sayı:1, 105-122.
  • Corcoran, P.B. and Wals, A.E.J. 2004. The problematics of sustainability in higher education: an introduction. Higher Education and The Challenge of Sustainability: Problematics, Promise and Practice (Eds: Corcoran, P.B. and Wals, A.E.J.). Kluwer Academic Publishers.
  • Çabuk, B., Karacaoğlu, C., 2003. Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt:36, Sayı:1-2, 189-198.
  • Çelen, Ü., Yıldız, A., Atak, N., Tabak, R.H., Arısoy, M., 2002. Ankara Üniversitesi Sağlık Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Çevre Duyarlılığı ve İlişkili Faktörler” 8. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi, Diyarbakır. Kongre Kitabı, s.421.
  • Çetin, G., Nişancı, S.H., 2010. Enhancing students’ environmental awareness. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1830- 1834.
  • Davis, J., 1998. Young children, environmental education and the future. In Graves, Norman (ed.) Education and Environment. World Education Fellowship, London.
  • Erdoğan, M., Marcinkowski, T., Ok, A., 2009. Content analysis of selected features of K-8 environmental education research studies in Turkey, 1997-2007. Environmental Education Research, 15 (5), 525-548.
  • Erol, G.H., Gezer, K., 2006. Prospective of elementary school teacher’s attitudes towards environment and environmental problems. International Journal of Environmental and Science Education, 1 (1), 65-77.
  • Gökdere, M., 2005. A study on environmental knowledge level of primary students in Turkey. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, Vol. 6, Issue 2, Article 5.
  • Kavas, S., 2010, Ankara Kentinde Üniversitesi Öğrencilerinin Çevre Duyarlılığı Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Dönem Projesi, Ankara Üniversitesi F.B.E., Peyzaj Mimarlığı ABD., 69 sayfa.
  • Kuhlemeier, H., van Den Bergh, H., Lagerweij, N., 1999. Environmental knowledge, attitudes, and behavior in Dutch secondary education. Journal of Environmental Education, Vol 30, Issue 2, 4-14.
  • Meydan, A., Doğu, S., 2008. İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin çevre sorunları hakkındaki görüşlerinin bazı değişkenlere göre değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:26, 267-277.
  • Özdemir, O., Yıldız, A., Ocaktan, E., Sarışen, Ö., 2004. Tıp fakültesi öğrencilerinin çevre sorunları konusundaki farkındalık ve duyarlılıkları. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, Cilt: 57, Sayı:3, 117-127.
  • Pooley, J.A., O’Connor, M., 2000. Environmental Education and Attitudes: Emotions and beliefs are what is needed. Environment and Behavior, 32(5): 711-723.
  • Talay, İ., Gündüz, S., Akpınar, N., 2004. On the status of environmental education and awareness of undergraduate students at Ankara University, Turkey. International journal of Environment and Pollution, Vol. 21, No.3, 293-308.
  • Schmidt, J.E., 2007. From intentions to actions: The role of environmental awareness on college students. www.uwlax.edu/urc/JUR-online/PDF/2007/schmidt.pdf
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P., Göbekli, İ., 2002. Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin çevre, çevre kavramları ve sorunları konusundaki bilgileri ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 72, 156-162.
  • Yurttaş, G.F., Sülün, Y., 2010. What are the most important environmental problems according to the second grade primary school students? Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1605-1609.
  • Yücel, M., Uslu, C., Altunkasa, F., Güçray, S.S., Peker Say, N., 2008. Adana’da Halkın Çevre Duyarlılığının Saptanması ve Bu Duyarlılığı Arttırabilecek Önlemlerin Geliştirilmesi. Adana Kent Sorunları Sempozyumu, TMMOB Yayını, 363-432.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Orijinal Araştırma Makalesi
Authors

Dicle Oğuz

Işıl Çakcı This is me

Safiye Kavas This is me

Publication Date April 18, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Oğuz, D., Çakcı, I., & Kavas, S. (2011). Environmental awareness of students in higher education. Turkish Journal of Forestry, 12(1), 34-39. https://doi.org/10.18182/tjf.65605
AMA Oğuz D, Çakcı I, Kavas S. Environmental awareness of students in higher education. Turkish Journal of Forestry. April 2011;12(1):34-39. doi:10.18182/tjf.65605
Chicago Oğuz, Dicle, Işıl Çakcı, and Safiye Kavas. “Environmental Awareness of Students in Higher Education”. Turkish Journal of Forestry 12, no. 1 (April 2011): 34-39. https://doi.org/10.18182/tjf.65605.
EndNote Oğuz D, Çakcı I, Kavas S (April 1, 2011) Environmental awareness of students in higher education. Turkish Journal of Forestry 12 1 34–39.
IEEE D. Oğuz, I. Çakcı, and S. Kavas, “Environmental awareness of students in higher education”, Turkish Journal of Forestry, vol. 12, no. 1, pp. 34–39, 2011, doi: 10.18182/tjf.65605.
ISNAD Oğuz, Dicle et al. “Environmental Awareness of Students in Higher Education”. Turkish Journal of Forestry 12/1 (April 2011), 34-39. https://doi.org/10.18182/tjf.65605.
JAMA Oğuz D, Çakcı I, Kavas S. Environmental awareness of students in higher education. Turkish Journal of Forestry. 2011;12:34–39.
MLA Oğuz, Dicle et al. “Environmental Awareness of Students in Higher Education”. Turkish Journal of Forestry, vol. 12, no. 1, 2011, pp. 34-39, doi:10.18182/tjf.65605.
Vancouver Oğuz D, Çakcı I, Kavas S. Environmental awareness of students in higher education. Turkish Journal of Forestry. 2011;12(1):34-9.