BibTex RIS Cite

Assessment of opinions and attidues of vocational school students toward environmental problems: The Case of Vocational School Ortaca

Year 2011, Volume: 12 Issue: 2, 148 - 154, 17.11.2011

Abstract

Global environmental problems dating back to industrial revolution in 1850 are threatening the nature. Assessing environmental sensitivity of individuals and creating environmental awareness are required to ensure the sustainability of nature and natural resources. The study was carried out to determine the attitudes of Ortaca Vocational School students toward environment, and to develop recommendations to enhance their environmental consciousness. In this context, a questionary with 17-question was prepared and the survey was conducted with 284 students. The response to questions was evaluated separately. Results indicated that participants are sensitive to the environment and environmental problems, but their attitudes and behaviors toward the environment are not sufficient. It is recommended that individuals be educated on the subject matter as early as pre-school and continued throughout schooling.
Keywords: Environmental awareness, Environmental problems, Environmental attitudes and behaviors

References

  • Borden, R., J., 1985. Personality and ecolojical concerns. Ecological beliefes and behaviour. Greenwood, Westport.
  • Çabuk, B., Karacaoğlu, C., 2003. Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 36, Sayı: 1-2
  • Devlet Planlama Teşkilatı, 1994. Çevre eğitimi, insan gücü ve katılım planlaması. VII. Beş Yıllık Kalkınma Planı Özel ihtisas Komisyonu Raporu, s.33-38. Ankara.
  • Işıldar, G., Y., 2008. Meslek Yüksekokulları Boyutunda “Çevre Eğitimi”nin Çevreci Yaklaşımlar ve Davranışlar Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi. Türk Egitim Bilimleri Dergisi, Güz 2008, 6(4), 759-778
  • İleri, R., (1998). Çevre eğitimi ve katılımın sağlanması. Ekoloji Dergisi, Cilt:7, Sayı:28, 3-9
  • Sekeran, U., 2000. Research Methods For Business. New York: John Wiley&Sons.
  • Star, G., Langley, A., Taylor, A., 2000. Environmental Health Risk Perception in Australia. Center for Population Studies in Epidemiology South Australia, Department of Human Services. Australia.
  • Şahin, N., F., Cerrah, L., Saka, A., Şahin, B., 2004. Yüksek Öğretimde Öğrenci Merkezli Çevre Eğitimi Dersine Yönelik Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı 3, 113-128
  • Vaizoğlu, S., Altıntaş, H., Temel, F., Ahrabi, A., F., Aydoğan, D., Bostancı, S., Duran, A., Koçkesen, D., Turan, N., Güler, Ç., 2005. Bir Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Çevre Bilincinin Değerlendirilmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2005: 4 (4)
  • Yücel, M., Uslu, C., Say, N., P., 2003. Çukurova Üniversitesi personel ve öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Bölüm araştırma Projesi, Proje no: PM 2002-01, Adana
  • Yücel, S., Morgil, F., İ., 1998. Yüksek Öğretimde Çevre Olgusunun Araştırılması. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı No:14, 84-91, Ankara

Meslek yüksekokulu öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi: Ortaca Meslek Yüksekokulu örneği

Year 2011, Volume: 12 Issue: 2, 148 - 154, 17.11.2011

Abstract

1850 sanayi devrimi ile birlikte küresel çapta çevre sorunları dünyamızı ve özelliklede doğamızı tehdit eder hale gelmiştir. Doğanın ve doğal kaynakların sürdürülebilirliğinin sağlanması kapsamında öncelikle bireylerin çevreye yönelik duyarlılıklarının belirlenmesi ve çevre bilincinin oluşturulması gerekmektedir. Bu çalışmada Ortaca Meslek Yüksekokulunda aktif olarak eğitim alan öğrencilerin, çevreye karşı davranış ve tutumlarının ne düzeyde olduğunun belirlenmesi ve bilinç düzeylerinin geliştirilmesine yönelik önerilerin oluşturulması amaçlanmıştır. Bu bağlamda 17 soruluk anket çalışması yapılmış ve ankete katılan 284 öğrencinin sorulara verdiği cevaplar ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Sonuç olarak katılımcıların çevreye ve çevre sorunlarına karşı duyarlı oldukları ancak tutum ve davranışlarının yeterli düzeyde olmadığı anlaşılmaktadır. Bireylerin çevre ve doğa korumaya ilişkin bilincinin geliştirilebilmesi için bu konularda verilmesi gereken eğitimin doğduğu andan itibaren aile ve yakın çevresiyle başlaması, eğitim öğretim hayatının her döneminde ilgili alanda verilebilecek dersler ile geliştirilmesi ve desteklenmesi gerekmektedir.
Anahtar kelimeler: Çevre bilinci, Çevre sorunları, Çevresel tutum ve davranışlar

References

  • Borden, R., J., 1985. Personality and ecolojical concerns. Ecological beliefes and behaviour. Greenwood, Westport.
  • Çabuk, B., Karacaoğlu, C., 2003. Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 36, Sayı: 1-2
  • Devlet Planlama Teşkilatı, 1994. Çevre eğitimi, insan gücü ve katılım planlaması. VII. Beş Yıllık Kalkınma Planı Özel ihtisas Komisyonu Raporu, s.33-38. Ankara.
  • Işıldar, G., Y., 2008. Meslek Yüksekokulları Boyutunda “Çevre Eğitimi”nin Çevreci Yaklaşımlar ve Davranışlar Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi. Türk Egitim Bilimleri Dergisi, Güz 2008, 6(4), 759-778
  • İleri, R., (1998). Çevre eğitimi ve katılımın sağlanması. Ekoloji Dergisi, Cilt:7, Sayı:28, 3-9
  • Sekeran, U., 2000. Research Methods For Business. New York: John Wiley&Sons.
  • Star, G., Langley, A., Taylor, A., 2000. Environmental Health Risk Perception in Australia. Center for Population Studies in Epidemiology South Australia, Department of Human Services. Australia.
  • Şahin, N., F., Cerrah, L., Saka, A., Şahin, B., 2004. Yüksek Öğretimde Öğrenci Merkezli Çevre Eğitimi Dersine Yönelik Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı 3, 113-128
  • Vaizoğlu, S., Altıntaş, H., Temel, F., Ahrabi, A., F., Aydoğan, D., Bostancı, S., Duran, A., Koçkesen, D., Turan, N., Güler, Ç., 2005. Bir Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Çevre Bilincinin Değerlendirilmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2005: 4 (4)
  • Yücel, M., Uslu, C., Say, N., P., 2003. Çukurova Üniversitesi personel ve öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Bölüm araştırma Projesi, Proje no: PM 2002-01, Adana
  • Yücel, S., Morgil, F., İ., 1998. Yüksek Öğretimde Çevre Olgusunun Araştırılması. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı No:14, 84-91, Ankara
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Orijinal Araştırma Makalesi
Authors

Serdar Selim

Nihat Karakuş This is me

Selma Elkan This is me

Ceren Selim

Publication Date November 17, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Selim, S., Karakuş, N., Elkan, S., Selim, C. (2011). Assessment of opinions and attidues of vocational school students toward environmental problems: The Case of Vocational School Ortaca. Turkish Journal of Forestry, 12(2), 148-154. https://doi.org/10.18182/tjf.96090
AMA Selim S, Karakuş N, Elkan S, Selim C. Assessment of opinions and attidues of vocational school students toward environmental problems: The Case of Vocational School Ortaca. Turkish Journal of Forestry. November 2011;12(2):148-154. doi:10.18182/tjf.96090
Chicago Selim, Serdar, Nihat Karakuş, Selma Elkan, and Ceren Selim. “Assessment of Opinions and Attidues of Vocational School Students Toward Environmental Problems: The Case of Vocational School Ortaca”. Turkish Journal of Forestry 12, no. 2 (November 2011): 148-54. https://doi.org/10.18182/tjf.96090.
EndNote Selim S, Karakuş N, Elkan S, Selim C (November 1, 2011) Assessment of opinions and attidues of vocational school students toward environmental problems: The Case of Vocational School Ortaca. Turkish Journal of Forestry 12 2 148–154.
IEEE S. Selim, N. Karakuş, S. Elkan, and C. Selim, “Assessment of opinions and attidues of vocational school students toward environmental problems: The Case of Vocational School Ortaca”, Turkish Journal of Forestry, vol. 12, no. 2, pp. 148–154, 2011, doi: 10.18182/tjf.96090.
ISNAD Selim, Serdar et al. “Assessment of Opinions and Attidues of Vocational School Students Toward Environmental Problems: The Case of Vocational School Ortaca”. Turkish Journal of Forestry 12/2 (November 2011), 148-154. https://doi.org/10.18182/tjf.96090.
JAMA Selim S, Karakuş N, Elkan S, Selim C. Assessment of opinions and attidues of vocational school students toward environmental problems: The Case of Vocational School Ortaca. Turkish Journal of Forestry. 2011;12:148–154.
MLA Selim, Serdar et al. “Assessment of Opinions and Attidues of Vocational School Students Toward Environmental Problems: The Case of Vocational School Ortaca”. Turkish Journal of Forestry, vol. 12, no. 2, 2011, pp. 148-54, doi:10.18182/tjf.96090.
Vancouver Selim S, Karakuş N, Elkan S, Selim C. Assessment of opinions and attidues of vocational school students toward environmental problems: The Case of Vocational School Ortaca. Turkish Journal of Forestry. 2011;12(2):148-54.