Today,
fairs are the events where companies offer their products and services to visitors,
where buyers and sellers meet and make one-to-one contacts. In this study, the formation
of fairs has been handled from the market and festivals, the first areas of
trade in history. With the developing trade activities, it was aimed to draw attention
to the transformation of fabric fairs into cultural and artistic activity venues
that direct fashion. In addition to being an element that protects and
surrounds the body, fabric has also become a symbol of wealth in some periods
of history. It is known that precious fabrics are used
instead of money in trade. The fabric, which migrated from the geography it
touched to different geographies by means of trade routes such as the Silk
Road, created its own fashion by being introduced in trade areas such as
market, festival and fair. In the research, fabric
fairs where predictive clues guiding the fashion of the future from a textile
and fashion designer perspective will be evaluated. Emphasis
will be placed on the importance of today's exhibition structure, which has
become an organization model where artists, designers, academicians, buyers and
producers can meet. Artistic activities, workshops, fashion show,
panel, exhibition, etc. PremiereVision fair where events will be held will be evaluated
in this aspect.
Günümüzde,
firmaların ürün ve hizmetlerini ziyaretçilere sundukları, alıcı ile satıcıların
karşılaştıkları ve birebir temas kurdukları etkinlikler olan fuarlar aynı
zamanda iletişim karmasının içinde yer alan ve yüz yüze ilişkilerin kurulduğu
en önemli iletişim araçlarındandır (Okay, 2000). Bu çalışmada fuarların
oluşumu, tarihte ticaretin ilk başladığı alanlar olan pazar ve panayırlardan
itibaren ele alınmıştır. Gelişen ticaret faaliyetleriyle birlikte kumaş
fuarlarının modayı yönlendiren kültürel ve sanatsal etkinlik mekânlarına dönüşümüne
dikkat çekilmek istenmiştir. Bedeni koruyan, saran bir unsur olmasının yanında
kumaş, tarihin bazı dönemlerinde zenginlik sembolü de olmuştur. Ticarette
kıymetli kumaşların para yerine kullanıldığı bilinmektedir. Dokunduğu
coğrafyadan farklı coğrafyalara göçü İpek Yolu gibi ticaret yolları sayesinde
gerçekleşmiş olan kumaş, zaman içerisinde pazar, panayır, fuar gibi ticaret
alanlarında tanıtılarak kendi modasını yaratmıştır. Araştırmada tekstil ve moda
tasarımcısı bakış açısıyla geleceğin modasını yönlendiren öngörü ipuçlarının
aktarıldığı kumaş fuarları değerlendirilecektir. Sanatçı, tasarımcı,
akademisyen, alıcılar ve üreticilerin buluşabildiği organizasyon modeline
dönüşmüş olan günümüz fuar yapısının önemine vurgu yapılacaktır. Sanatsal
aktiviteler, atölye çalışmaları, defile, panel, sergi, vb. etkinliklerin
düzenlendiği Premiere Vision fuarı bu yönüyle değerlendirilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |
Turkish Journal of Fashion Design and Management (TJFDM) Dergisi, Ege Üniversitesi Moda ve Tasarım Yüksekokulu tarafından yayınlanmaktadır.