Aim:
The implementation of two different types of family
medicine residency training program in Turkey, started a discussion among the
academicians in our country. We planned this study to compare the opinions of
domestic and foreign WONCA - Europe 2015 participants about the family medicine
specialty education models based on Turkey example. Methods: Survey forms prepared in English and Turkish were
submitted to the family physicians who agreed to participate in the study. Results: Participants reported two
different views on the duality of family medicine residency training in Turkey.
Participants from Turkey tended to have more negative opinions about the future
and the sufficiency of part-time training and they demonstrated a more positive
stance on the exam to select residency trainees and necessity of the scientific
research and preparation of theses. Conclusions:
Part-time training is a new practice for Turkey, but it has been
experienced in many countries in the world for a long time. The opinions about
the part-time expertise in our country seem to be negative, but it will be
possible to evaluate the advantages and disadvantages of this system with the
success of the doctors who will become residents with the system.
Amaç: Türkiye’de uygulanmakta olan iki farklı aile hekimliği uzmanlık eğitim
programı ülkemizdeki akademisyenler arasında tartışmaya yol açmıştır. Bu
çalışmayı, yerli ve yabancı WONCA katılımcılarının, Türkiye’yi de örnek vererek
aile hekimliği uzmanlık eğitim modelleri konusundaki görüşlerini karşılaştırmak
için planladık. Yöntem: Araştırmaya
katılmayı kabul eden aile hekimlerine İngilizce ve Türkçe hazırlanmış anket
formları sunuldu. Bulgular:
Kendilerine Türkiye’deki tam ve yarı zamanlı uzmanlık eğitimi hakkında kısa bir
bilgi verilen katılımcılar, Türkiye'de aile hekimliği meslek eğitiminde
karşılaşılan ikilem konusunda farklı görüşler bildirdiler. Yerli katılımcılar
yarı zamanlı eğitimin geleceği ve yeterliliğine ilişkin daha olumsuz görüşler
bildirirken, uzmanlık sınavı ve bilimsel araştırma ve tez hazırlama gerekliliği
konusunda pozitif bir yaklaşım sergilediler. Sonuçlar: Dünyada “part-time (yarı zamanlı eğitim)”, ülkemizde bu
adla uygulamaya koyulan program ile aynı şekilde tanımlanmamış olmakla birlikte
uzun süredir uygulanmaktadır. Ülkemiz için ise daha yeni bir uygulamadır.
Ülkemizde bu haliyle yarı zamanlı eğitim ile ilgili olumsuz bir kanaat vardır
fakat bu sistemin avantaj ve dezavantajları bu yolla uzman olan hekimlerin
mesleki yeterlilikleri ölçülerek değerlendirilebilir.
Journal Section | Orijinal Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 20, 2017 |
Submission Date | December 16, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 11 Issue: 4 |
English or Turkish manuscripts from authors with new knowledge to contribute to understanding and improving health and primary care are welcome.