Research Article
BibTex RIS Cite

Otizm Spektrum Bozukluğunda Beslenme

Year 2018, Volume: 12 Issue: 2, 117 - 125, 29.06.2018
https://doi.org/10.21763/tjfmpc.432543

Abstract

Otizm spektrum bozukluğu (OSB) gösteren çocukların birçok probleminin yanı sıra beslenme problemi de uzun vadede aile ve çocuğun yaşamını etkileyen önemli problemdir. Bu problemin hafife alınması, kişinin yaşam kalitesini düşürür, bir başkasına bağımlılığını artırır, birçok sağlık problemini beraberinde getirir. Bu araştırmanın amacı OSB gösteren çocukların beslenme ile ilgili durumlarının belirlenmesi ve bu konuda çözüm önerileri geliştirmektir. Yöntem: Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmaya 25 anne, 5 baba olmak üzere 30 ebeveyn katılmıştır. Çalışmada araştırmacılar tarafından geliştirilmiş ‘OSB’li Çocukların Beslenmeleri Hakkında Ebeveyn Görüşme Formu’ kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen nitel veriler nitel analiz yöntemlerinden olan betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Tartışma: OSB’li çocukların beslenmeleri ile ilgili en temel beslenme sorunları gıda seçiciliği ve hızlı yeme olarak bulunmuştur. Ayrıca yeme davranışlarının ve sorunlarının, ailelerin yaklaşımlarının ve başa çıkma becerilerinin değişkenlik gösterdiği bulunmuştur. Sonuç: Ailelerin çocuklarının beslenmeleri konusunda çaresiz hissettikleri ve rehberliğe gereksinim duydukları görülmektedir.

References

  • 1. Köksal G. Engellilerde Beslenme. Ankara: Sağlık Bakanlığı; 2008.726-727.
  • 2. Neyzi O, Ertuğrul T. Pediatri. 3. Baskı. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi 2002:431-444
  • 3. Montero P. Nutritional assessment and diet quality of visually impaired Spanish children. Annals of Human Biology 2005;32(4):498-512.
  • 4. Datar A, Sturm R, Magnabosco JL. Childhood overweight and academic performance: national study of kindergartners and first-graders. Obesity Research 2004;12(1):58-68.
  • 5. Kiess W, Marcus C, Wabitsch M. Obesity in childhood and adolescence.Vol 9. Siwitzerland: Karger Basel; 2004:22-45
  • 6. Lobstein T, Baur L. Policies to prevent childhood obesity in the European Union. The European Journal of Public Health 2005;15(6):576-579.
  • 7. Mikkila V, Lahti-Koski M, Pietinen P et al. Associates of obesity and weight dissatisfaction among Finnish adolescents. Public Health Nutrition 2003;6(1):49-56.
  • 8. O'Toole TP, Anderson S, Miller C, et al. Nutrition services and foods and beverages available at school: results from the School Health Policies and Programs Study. The Journal of School Health 2006;77(8): 500-521.
  • 9. Organization WH. Obesity: preventing and managing the global epidemic: World Health Organization; 2000:185-198.
  • 10. Aslan UB, Calik BB, Kitiş A. The effect of gender and level of vision on the physical activity level of children and adolescents with visual impairment. Research in Developmental Disabilities 2012;33(6): 1799-1804.
  • 11. Armbruster J, Ponchillia P, Wiebold J. The national sports education camps project: Introducing sports skills to students with visual impairments through short-term specialized instruction. Journal of Visual Impairment & Blindness, 2005; 99(11): 685- 696.
  • 12. Geraghty ME, Depasquale GM, Lane AE. Nutritional Intake and Therapies in Autism: A Spectrum of What We Know: Part 1. ICAN: Infant, Child, & Adolescent Nutrition 2010;2:62.
  • 13. Vançelik S, Önal SG, Guraksın A et al. Üniversite Öğrencilerinin Beslenme Bilgi ve Alışkanlıklarım ile İlişkili Faktörler. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2007;6:242-248.
  • 14. Vançelik S, Önal SG, Guraksın A Atatürk Üniversitesi Öğrencilerinde Beden Ağırlığı Durumu ve İlişkili Bazı Faktörler. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2006;5:72-82.
  • 15. Tezcan S, Ertan AE, Aslan D. Beş Yaş Altı Çocuklarda Malnutrisyon Durumunun Değerlendirilmesi. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri 2003;23:420-429.
  • 16. Yıldırım A ve Şimşek H. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları; 2003: 40-65.
  • 17. Baysal A. Beslenme. 13. Baskı. Ankara: Hatiboğlu Yayınları; 2011: 471
  • 18. Kočovska E, Fernell E, Billstedt E et al. Vitamin D and autism: Clinical review. Research in Developmental Disabilities 2012;33:1541-50.
  • 19. Sharp WG, Berry RC, McCracken C et al. Feeding problems and nutrient intake in children with autism spectrum disorders: A meta-analysis and comprehensive review of the literature. Journal of Autism and Developmental Disorders 2013;43(9):2159–2173.
  • 20. Hyman SL, Stewart PA, Schmidt B et al. Nutrient intake from food in children with autism. Pediatrics 2012;130:145–153.
  • 21. Biçer A, Alsaffar A, Body mass index, dietary intake and feeding problems of Turkish children with autism spectrum disorder (ASD). Research Developmental Disabilities 2013;34(11):3978–3987.
  • 22. Schreck KA, Williams K, Smith AF. A comparison of eating behaviors between children with and without autism. Journal of Autism and Developmental Disorders 2004;34:433-438.
  • 23. Tomchek SD, Dunn W. Sensory processing in children with and without autism: A comparative study using the Short Sensory Profile. The American Journal of Occupational Therapy 2007;61:190-200.
  • 24. Field D, Garland M, Williams K. Correlates of specific childhood feeding problems. Journal of Paediatrics and Child Health 2003;39: 299-304.
  • 25. Kern JK, Trivedi MH, Garver CR et al. The pattern of sensory processing abnormalities in autism 2006;10:480-494.
  • 26. Dunn W. The impact of sensory processing abilities on the daily lives of young children and their families: A conceptual model. Infants Young Child 1997;9:23-35.
  • 27. Buie T, Fuchs GJ, Furuta GT et al. Recommendations for evaluation and treatment of common gastrointestinal problems in children with ASDs. Pediatrics 2010;125:19-29.
  • 28. McElhanon BO, McCracken C, Karpen S et al. Gastrointestinal symptoms in autism spectrum disorder: A meta-analysis. Pediatrics 2014;135(5):872–883.
  • 29. Douglas-Escobar M, Elliott E, Neu J. Effect of intestinal microbial ecology on the developing brain. JAMA Pediatrics 2013;167(4):374–379.
  • 30. Lane AE, Young RL, Baker AEZ et al. Sensory processing subtypes in autism: association with adaptive behavior. Journal of Autism and Developmental Disorders 2010;40:112-22.
  • 31. Martins Y, Young RL, Robson DC. Feeding and eating behaviors in children with autism and typically developing children. Journal of Autism and Developmental Disorders 2008;38:1878-1887.

Autism Spectrum Disorder Nutrition

Year 2018, Volume: 12 Issue: 2, 117 - 125, 29.06.2018
https://doi.org/10.21763/tjfmpc.432543

Abstract

Objective: (ASD), Nutritional problems are among
the major problems that affect both the parents and the child's life in the
long term in autism spectrum disorder (ASD). Underestimation of this problem
impairs the quality of life, increases the dependence causes many health
problems. The purpose of this study is to identify  the nutritional status of the children with
autism spectrum disorder and to suggest solutions. Method: Descriptive scanning model was used in the study. Thirty
parents including 25 mothers and 5 fathers participated in the study. The ‘Parent
Interview Form About Nutrition of Autistic Children’ developed by researchers
was used for data collection. Qualitative data were analyzed by descriptive
analysis method. Discussion: The
main problems were found to be  food
selection and eating fast. Eating behavior and problems, approach of the family
and coping strategies were detected to vary among children.Conclusion: Families were seen to feel helpless and need guidance
for their children's nutrition.



 

Amaç: Otizm spektrum bozukluğu (OSB) gösteren
çocukların birçok probleminin yanı sıra beslenme problemi de uzun vadede aile
ve çocuğun yaşamını etkileyen önemli problemdir. Bu problemin hafife alınması,
kişinin yaşam kalitesini düşürür, bir başkasına bağımlılığını artırır, birçok sağlık
problemini beraberinde getirir. Bu araştırmanın amacı OSB gösteren çocukların
beslenme ile ilgili durumlarının belirlenmesi ve  bu konuda çözüm önerileri geliştirmektir. Yöntem: Araştırmada betimsel tarama
modeli kullanılmıştır. Çalışmaya 25 anne, 5 baba olmak üzere 30 ebeveyn
katılmıştır. Çalışmada araştırmacılar tarafından geliştirilmiş ‘OSB’li
Çocukların Beslenmeleri Hakkında Ebeveyn Görüşme Formu’ kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen nitel veriler nitel analiz yöntemlerinden olan betimsel
analiz yöntemi ile analiz edilmiştir.  Tartışma: OSB’li çocukların
beslenmeleri ile ilgili en temel beslenme sorunları gıda seçiciliği ve hızlı
yeme olarak bulunmuştur. Ayrıca yeme davranışlarının ve sorunlarının, ailelerin
yaklaşımlarının ve başa çıkma becerilerinin değişkenlik gösterdiği bulunmuştur.
Sonuç: Ailelerin çocuklarının
beslenmeleri konusunda çaresiz hissettikleri ve rehberliğe gereksinim
duydukları görülmektedir. 

References

  • 1. Köksal G. Engellilerde Beslenme. Ankara: Sağlık Bakanlığı; 2008.726-727.
  • 2. Neyzi O, Ertuğrul T. Pediatri. 3. Baskı. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi 2002:431-444
  • 3. Montero P. Nutritional assessment and diet quality of visually impaired Spanish children. Annals of Human Biology 2005;32(4):498-512.
  • 4. Datar A, Sturm R, Magnabosco JL. Childhood overweight and academic performance: national study of kindergartners and first-graders. Obesity Research 2004;12(1):58-68.
  • 5. Kiess W, Marcus C, Wabitsch M. Obesity in childhood and adolescence.Vol 9. Siwitzerland: Karger Basel; 2004:22-45
  • 6. Lobstein T, Baur L. Policies to prevent childhood obesity in the European Union. The European Journal of Public Health 2005;15(6):576-579.
  • 7. Mikkila V, Lahti-Koski M, Pietinen P et al. Associates of obesity and weight dissatisfaction among Finnish adolescents. Public Health Nutrition 2003;6(1):49-56.
  • 8. O'Toole TP, Anderson S, Miller C, et al. Nutrition services and foods and beverages available at school: results from the School Health Policies and Programs Study. The Journal of School Health 2006;77(8): 500-521.
  • 9. Organization WH. Obesity: preventing and managing the global epidemic: World Health Organization; 2000:185-198.
  • 10. Aslan UB, Calik BB, Kitiş A. The effect of gender and level of vision on the physical activity level of children and adolescents with visual impairment. Research in Developmental Disabilities 2012;33(6): 1799-1804.
  • 11. Armbruster J, Ponchillia P, Wiebold J. The national sports education camps project: Introducing sports skills to students with visual impairments through short-term specialized instruction. Journal of Visual Impairment & Blindness, 2005; 99(11): 685- 696.
  • 12. Geraghty ME, Depasquale GM, Lane AE. Nutritional Intake and Therapies in Autism: A Spectrum of What We Know: Part 1. ICAN: Infant, Child, & Adolescent Nutrition 2010;2:62.
  • 13. Vançelik S, Önal SG, Guraksın A et al. Üniversite Öğrencilerinin Beslenme Bilgi ve Alışkanlıklarım ile İlişkili Faktörler. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2007;6:242-248.
  • 14. Vançelik S, Önal SG, Guraksın A Atatürk Üniversitesi Öğrencilerinde Beden Ağırlığı Durumu ve İlişkili Bazı Faktörler. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2006;5:72-82.
  • 15. Tezcan S, Ertan AE, Aslan D. Beş Yaş Altı Çocuklarda Malnutrisyon Durumunun Değerlendirilmesi. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri 2003;23:420-429.
  • 16. Yıldırım A ve Şimşek H. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları; 2003: 40-65.
  • 17. Baysal A. Beslenme. 13. Baskı. Ankara: Hatiboğlu Yayınları; 2011: 471
  • 18. Kočovska E, Fernell E, Billstedt E et al. Vitamin D and autism: Clinical review. Research in Developmental Disabilities 2012;33:1541-50.
  • 19. Sharp WG, Berry RC, McCracken C et al. Feeding problems and nutrient intake in children with autism spectrum disorders: A meta-analysis and comprehensive review of the literature. Journal of Autism and Developmental Disorders 2013;43(9):2159–2173.
  • 20. Hyman SL, Stewart PA, Schmidt B et al. Nutrient intake from food in children with autism. Pediatrics 2012;130:145–153.
  • 21. Biçer A, Alsaffar A, Body mass index, dietary intake and feeding problems of Turkish children with autism spectrum disorder (ASD). Research Developmental Disabilities 2013;34(11):3978–3987.
  • 22. Schreck KA, Williams K, Smith AF. A comparison of eating behaviors between children with and without autism. Journal of Autism and Developmental Disorders 2004;34:433-438.
  • 23. Tomchek SD, Dunn W. Sensory processing in children with and without autism: A comparative study using the Short Sensory Profile. The American Journal of Occupational Therapy 2007;61:190-200.
  • 24. Field D, Garland M, Williams K. Correlates of specific childhood feeding problems. Journal of Paediatrics and Child Health 2003;39: 299-304.
  • 25. Kern JK, Trivedi MH, Garver CR et al. The pattern of sensory processing abnormalities in autism 2006;10:480-494.
  • 26. Dunn W. The impact of sensory processing abilities on the daily lives of young children and their families: A conceptual model. Infants Young Child 1997;9:23-35.
  • 27. Buie T, Fuchs GJ, Furuta GT et al. Recommendations for evaluation and treatment of common gastrointestinal problems in children with ASDs. Pediatrics 2010;125:19-29.
  • 28. McElhanon BO, McCracken C, Karpen S et al. Gastrointestinal symptoms in autism spectrum disorder: A meta-analysis. Pediatrics 2014;135(5):872–883.
  • 29. Douglas-Escobar M, Elliott E, Neu J. Effect of intestinal microbial ecology on the developing brain. JAMA Pediatrics 2013;167(4):374–379.
  • 30. Lane AE, Young RL, Baker AEZ et al. Sensory processing subtypes in autism: association with adaptive behavior. Journal of Autism and Developmental Disorders 2010;40:112-22.
  • 31. Martins Y, Young RL, Robson DC. Feeding and eating behaviors in children with autism and typically developing children. Journal of Autism and Developmental Disorders 2008;38:1878-1887.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects ​Internal Diseases
Journal Section Orijinal Articles
Authors

Şenay İlik

Fatma Kübra Sayın

Publication Date June 29, 2018
Submission Date July 31, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 12 Issue: 2

Cite

Vancouver İlik Ş, Sayın FK. Otizm Spektrum Bozukluğunda Beslenme. TJFMPC. 2018;12(2):117-25.

English or Turkish manuscripts from authors with new knowledge to contribute to understanding and improving health and primary care are welcome.