Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) engeli, “vücut
fonksiyonu veya yapısındaki bozuklukları, bireyin bir eylemi yerine
getirmesinde karşılaşılan zorlukları ve yaşam gerekliliklerine katılımın
kısıtlanmasını kapsayan şemsiye bir kavram” olarak tanımlamaktadır. Dünyada
15 yaş altı çocukların ise %5’i yani yaklaşık 93 milyon çocuk orta veya ağır
bir engele sahiptir. Ülkemizde
ise engelli bireylerin %21,1’inin 15 yaşından küçük çocuklar olduğu
saptanmıştır. Engelli bireyler tıbbi bakım, istihdam, eğitim, ulaşım ve barınma
gibi pek çok hizmete ulaşmada ciddi engellerle karşılaşmaktadır. Engellilerin
haklarını belirlemek ve güvence altına almak için dünyada ve ülkemizde çeşitli
yasal düzenlemeler mevcut olmasına rağmen konuyla ilgili kalıcı çözümlerin uygulanmasında pek çok
güçlükle karşılaşılmaktadır. Engelliler özellikle okul ve iş
hayatı, ekonomik kaynaklara ve kamusal hizmetlere erişim konularında ayrımcılık
ve dışlanmaya maruz kalmaktadır. Engellilerin engellerine göre tasarlanmamış olan fiziksel
çevre koşulları da toplumdan dışlanma durumlarının artmasına neden olmaktadır.
Bu sebeplerle, engelli çocuklar incinebilirliği en yüksek gruplardan birini
oluşturmaktadır. Sağlık sorunlarının hemen tamamında engelli çocuklara
yönelik dezavantajlı durumlar öne çıkmaktadır. Engelli çocukların sağlığının geliştirilmesi ve topluma kazandırılması
çocuğun eğitimi, ailelerin eğitimi ve engelli çocuğa sağlık ve bakım
hizmetlerinin bütünlüklü bir şekilde verilmesiyle mümkündür. Engelli çocukların yaşama katılabilmeleri için sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik
yapılması gereken müdahaleler tüm sektörler tarafından benimsenmeli ve
uygulanmalıdır.
Review articles, short reports and letters to the editor may contain titles and subtitles, designated by author (s) and followed by References, Figures, and Tables sections.
World Health
Organization (WHO) defines disability as “an umbrella term that involves
impairments in body function or structure, the difficulties encountered in
performing an action, and the restriction of participation in life requirements”.
While 5% of children under the age of 15 years have a moderate or severe
disability worldwide, 21.1% of the disabled individuals are under 15 years old
ın our country. Disabled individuals face serious obstacles in reaching many
services such as medical care, employment, education, transportation and
housing. Although there are various legal arrangements in the world and in our
country to determine and secure the rights of disabled people, permanent
solutions have not been obtained. Disabled individuals subject to
discrimination and exclusion, particularly in terms of school and work life,
access to economic resources and public services. The physical environment
conditions, which are not designed according to the disabilities increase the
exclusion from the society. So children with disabilities are one of the most
vulnerable groups. Disadvantageous conditions come into the foreground for
disabled children in almost all health problems. Disabled children’s health may
be improved and socialized through a comprehensive approach including the
education of the child and the families, providing health and care services.
The necessary interventions to maintain and improve the health of the disabled
children should be adopted and implemented by all sectors in order to socialize
them.
Dünya Sağlık
Örgütü (DSÖ) engeli, “vücut fonksiyonu veya yapısındaki bozuklukları, bireyin
bir eylemi yerine getirmesinde karşılaşılan zorlukları ve yaşam
gerekliliklerine katılımın kısıtlanmasını kapsayan şemsiye bir kavram” olarak
tanımlamaktadır. Dünyada 15 yaş altı çocukların
%5’i yani yaklaşık 93 milyon çocuk orta veya ağır bir engele sahiptir.
Ülkemizde ise engelli bireylerin %21,1’i 15 yaşından küçüktür. Engelli bireyler
tıbbi bakım, istihdam, eğitim, ulaşım ve barınma gibi pek çok hizmete ulaşmada
ciddi engellerle karşılaşmaktadır. Engellilerin haklarını belirlemek ve güvence
altına almak için dünyada ve ülkemizde çeşitli yasal düzenlemeler mevcut
olmasına rağmen konuyla ilgili kalıcı çözümlerin uygulanmasında pek çok
güçlükle karşılaşılmaktadır. Engelliler özellikle okul ve iş hayatı, ekonomik
kaynaklara ve kamusal hizmetlere erişim konularında ayrımcılık ve dışlanmaya
maruz kalmaktadır. Engellilerin engellerine göre tasarlanmamış olan fiziksel
çevre koşulları da toplumdan dışlanma durumlarının artmasına neden olmaktadır.
Bu sebeplerle, engelli çocuklar incinebilirliği en yüksek gruplardan birini
oluşturmaktadır. Sağlık sorunlarının hemen tamamında engelli çocuklara yönelik
dezavantajlı durumlar öne çıkmaktadır. Engelli çocukların sağlığının
geliştirilmesi ve topluma kazandırılması çocuğun eğitimi, ailelerin eğitimi ve
engelli çocuğa sağlık ve bakım hizmetlerinin bir bütün şeklinde verilmesiyle
mümkündür. Engelli çocukların yaşama katılabilmeleri için sağlığının korunması
ve geliştirilmesine yönelik yapılması gereken müdahaleler tüm sektörler
tarafından benimsenmeli ve uygulanmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Primary Health Care |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2019 |
Submission Date | March 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 4 |
English or Turkish manuscripts from authors with new knowledge to contribute to understanding and improving health and primary care are welcome.