Giriş: Kanser hastalarının %39,3-66,4'ünde ağrı gelişmektedir. Kanser ağrısı yaşam kalitesini kötüleştirmekte ve duygudurum bozukluklarına neden olmaktadır. Hastanın sağlık bilgisine erişimi ile bu alanlardaki sorunların iyileştiği gösterilmiştir. Kanser hastalarının % 79'unun interneti sağlık bilgilerine erişmek için kullandıkları ve internetin hastaların tedavileri hakkında bilinçli kararlar vermelerinde yardımcı olduğu gösterilmiştir. Bu çalışmanın amacı, Türkçe internet sitelerinde kanser ağrısına ilişkin hasta bilgi metinlerinin okunabilirlik düzeylerini, içeriklerini ve kalitesini değerlendirmektir. Yöntem: Metinler okunabilirlik hesaplama motoruna aktarılıp sonuçları Ateşman ve Bezirci-Yılmaz formüllerine göre elde edilmiştir. Web sitelerindeki hasta bilgilendirme metinlerinin içeriği yazar tarafından değerlendirilmiştir. Ayrıca metinler DISCERN aracı ile kalite açısından değerlendirilmiştir. Bulgular: Ateşman formülünün ortalama değeri 47.74 ± 10.39 idi ve okunması zor ile uyumlu idi. Bezirci-Yımaz formülü 13.28 ± 3.53 idi ve lisans derecesi ile uyumluydu. Toplam DISCERN skorunun ortalama değeri 29,13 ± 6,26 idi. Sonuç: Kanser ağrısı ile ilgili Türkçe sağlık bilgilendirme makaleleri toplumumuzun eğitim düzeyine uygun değildir. İçerik açısından ise yetersizdir ve düşük kalitede bulunmuştur. Bu haliyle kanser ağrılı hastaların ihtiyaçlarınının karşılanması mümkün görünmemektedir. Hasta ve hekim arasındaki ilişki, sağlık bilgi metinlerinin internetteki okunabilirliğini geliştirerek, içeriğinin yeterli ve güvenilir olmasını sağlayarak iyileştirebilir. Bu şekilde hem tedavinin başarısı arttırılabilir hem de tedavisiz kalmanın sonuçları en aza indirilebilir.
Background: Pain develops in 39.3%–66.4% of cancer patients. Cancer pain decreases the patient’s quality of life and causes mood disorders; however, the patient’s access to healthcare information may improve these problems. It has been shown that 79% of cancer patients use the internet to access health information. The internet helps patients in making informed decisions concerning their treatment. This study aimed to evaluate the readability levels, content, and quality of patient information texts on Turkish websites regarding cancer pain. Methods: The texts were transferred to the readability calculation engine and the results were obtained according to the Ateşman and Bezirci-Yılmaz formulas. The content of the patient information texts on the websites was evaluated by the author. The texts were also evaluated in terms of quality by the DISCERN tool. Results: The mean value of the Ateşman formula was 47.74 ± 10.39 and compatible with being difficult to read. The result of the Bezirci-Yılmaz formula was 13.28 ± 3.53 and compatible with a license degree. The mean value of the total DISCERN score was 29.13 ± 6.26. Conclusion: Turkish healthcare information articles about cancer pain on the internet were not suitable for the education level of our society. The articles were insufficient in terms of content and comply with having a poor quality. Therefore, they could not meet the needs of the patients. A better relationship between the patient and physician may be achieved by improving the readability of health information texts on the internet and ensuring that its content is sufficient and reliable. In this manner, the success of the treatment may be improved and the results of any undertreatment may be minimized.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Internal Diseases |
Journal Section | Orijinal Articles |
Authors | |
Publication Date | September 10, 2021 |
Submission Date | December 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 15 Issue: 3 |
English or Turkish manuscripts from authors with new knowledge to contribute to understanding and improving health and primary care are welcome.