Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of knowledge and attitude levels regarding irrational antibiotic use among students in the faculty of health sciences

Year 2024, , 209 - 223, 16.08.2024
https://doi.org/10.20518/tjph.1287513

Abstract

Objective: This study was conducted to examine the drug use status of students at the Faculty of Health Sciences (FHS) and the factors influencing it, to determine their behavior regarding the use of rational antibiotics, their knowledge and attitude levels regarding antibiotic use, as well as their subjective norms and intentions.

Methods: This cross-sectional descriptive research was conducted between January and March 2020 with students enrolled in the FHS Nursing, Physiotherapy and Rehabilitation, and Nutrition and Dietetics Departments at a foundation university in Gaziantep. The research population is 865 students, and the sample size is 581. A questionnaire consisting of 58 items was used to collect data AUS (Antibiotic Use Scale).

Results: It was determined that 57.8% of students used analgesic without seeking professional help, 64.5% did not take antibiotics without consulting a physician, and 75.6% discontinued taking antibiotics once they felt better. It was discovered that more than half of the students (63.9%) retained their unused medicines at home, and that 66.4% of them continued to do so after they had not taken all of the pills. It was discovered that the students who received antibiotics while they were unwell and used antibiotics without consulting a physician had this mentality, were influenced by the people around them, and were committed to this problem (p<0.05).

Conclusion: It was discovered that half of the students lacked awareness regarding rational antibiotic usage and did not demonstrate rational antibiotic usage habits.

Supporting Institution

No

Project Number

No

Thanks

No

References

  • Gündoğar H, Kartal S. Üniversite öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımı hakkındaki görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Derg 2017;1(1):25–34.
  • Mete S, Ünal Z. Akılcı ilaç kullanımı eğitiminin üniversite öğrencilerinde farkındalık etkisi. Sağlık ve Spor Bilim Derg 2018;1183–203.
  • Akıcı A. Akılcı ilaç kullanımının genel ilkeleri ve Türkiye’deki güncel durum. Türkiye Klin J Pharmacol-Special Top 2015;3:1–10.
  • Sürmelioğlu N, Kıroğlu O, Erdoğdu T, Karataş Y. Akılcı olmayan ilaç kullanımını önlemeye yönelik tedbirler. Arşiv Kaynak Tarama Derg 2015;24(4):452–462.
  • Pınar N. Ülkemizde ilaç harcamaları. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Derg 2012;19(1):59–65.
  • Artantaş AB, Eray İK, Salmanoğlu G, vd. Bir hastanenin aile hekimliği polikliniklerine başvuran erişkinlerin antibiyotik kullanımı konusundaki bazı alışkanlıkları, görüşleri ve bilgilerinin değerlendirilmesi. Ankara Med J 2015;15(2):38–47.
  • Kukula O. Tıp fakültesi öğrencilerinin antibiyotik kullanımının değerlendirilmesi. Ortadoğu Tıp Derg 2019;11(3):239–243.
  • Yılmaz H, Çıtıl R. Üniversite hastanesine başvuran hastalarda akılcı ilaç kullanımı ve etkileyen faktörler. Sürekli Tıp Eğitimi Derg 2022;31(3):161–171.
  • Atik D, Doğan Y. Antibiyotik Kullanım Ölçeği: Ölçek geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derg 2019;16(1):1248–1276.
  • Şencan İ. Antibiyotik kullanımına kamu bakışı. ANKEM Derg 2011;25(Ek-2):123–125.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. Akılcı İlaç Kullanımı Ulusal Eylem Planı 2014-2017. http://www.akilciilac.gov.tr/wp-content/uploads/2014/11/aik-ulusal-eylem-plani.pdf (Erişim tarihi: 13 Eylül 2022).
  • Aydıngöz S, Lux K. Türkiye’de antibiyotik tüketim miktarının ve birinci basamak sağlık hizmetlerinde antibiyotik re-çeteleme uygulamalarının OECD ülkeleri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. 2021;30(1):56–62.
  • Bozdemir E, Filiz M. Türkiye’de akılcı ilaç kullanımı ile ilgili bilgi, tutum ve davranış belirlemeye yönelik yapılan çalışmaların sistematik derlemesi. Dicle Üniversitesi Sos Bilim Enstitüsü Derg 2021;(27):92–105.
  • Koçyiğit H, Akgöz A, Bolat S, Baykan Z. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin akılcı antibiyotik kullanımı konusundaki bilgi, tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Klimik Journal/Klimik Derg 2020;33(1):29–35.
  • Kurt O, Oğuzöncül A, Deveci S, Pirinçci E. Bir Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımı ko-nusunda bilgi ve davranışlarının değerlendirilmesi. ESTÜDAM Halk Sağlığı Derg 2020;5(1):62–72.
  • Şahin E, Dayıoğlu N, Ökmen B, Korkmaz E, Baykara Ş, Baktır G. Sağlık alanı ve sağlık alanı dışında eğitim alan üniversite öğrencilerinde akılcı ilaç kullanımı farkındalığı. Experimed 2019;9(1):32–38.
  • Okyay R, Erdoğan A. Self-medication practices and rational drug use habits among university students: a cross-sectional study from Kahramanmaraş, Turkey. Peer J 2017;(5):e3990.
  • Şantaş F, Demirgil B. Akılcı ilaç kullanımına ilişkin bir araştırma. İşletme Bilim Derg 2017;5(1):35–48.
  • Kaya H, Turan N, Keskin Ö, vd. Üniversite öğrencilerinin akılcı ilaç kullanma davranışları. Hemşirelik ve Sağlık Bilim Derg 2015;18(1):35–42.
  • Özyiğit F, Arıkan İ. Kütahya ilinde üniversite öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımı hakkında bilgi, tutum ve davranışları. Bozok Tıp Derg 2015;5(1):47–52.
  • Karakurt P, Hacıhasanoğlu R, Yıldırım A, Sağlam R. Üniversite öğrencilerinde ilaç kullanımı. TAF Prev Med Bull 2010;9(5):505–512.
  • Virmani S, Nandigam M, Kapoor B, Makhija P, Nair S. Antibiotic use among health science students in an Indian university: A cross sectional study. Clin Epidemiol Glob Heal 2017;5(4):176–179.
  • Núñez M, Tresierra-Ayala M, Gil-Olivares F. Antibiotic self-medication in university students from Trujillo, Peru. Med Univ 2016;18(73):205–209.
  • Pal B, Murti K, Gupta A, Choudhury U, Rastogi M, Pandey H. Self medication with antibiotics among medical and pharma-cy students in North India. Curr Res Med 2016;7(2):7–12.
  • Harakeh S, Almatrafi M, Ungapen H, vd. Perceptions of medical students towards antibiotic prescribing for upper respira-tory tract infections in Saudi Arabia. BMJ Open Respir Res 2015;2(1):e000078.
  • Scaioli G, Gualano M, Gili R, Masucci S, Bert F, Siliquini R. Antibiotic use: a cross-sectional survey assessing the knowledge, attitudes and practices amongst students of a school of medicine in Italy. PLoS One 2015;10(4):e0122476.
  • Suaifan G, Shehadeh M, Darwish D, Al-Ijel H, Yousef A, Darwish R. A cross-sectional study on knowledge, attitude and be-havior related to antibiotic use and resistance among medical and non-medical university students in Jordan. African J Pharm Pharmacol 2012;6(10):763–770.
  • Pallant J. Descriptive statistics: assessing normality. İçinde: Survival manuel: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. 7. baskı New York: Routledge, Taylor & Francis Group; 2020. s.90-105
  • Pınar N. Mustafa Kemal Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin akılcı ilaç kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Tıp Derg 2017;8(29):34–40.
  • Taş A. Üniversite öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımının istatistiksel değerlendirmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilim Derg 2021;10(4):714–723.
  • Soysal A, Şahin E. Akılcı ilaç kullanımı: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Sağlık Akad Derg 2020;7(3):175–182.
  • Gülbandılar A, Okur M, Öztop N, Dönmez M. Dumlupınar Üniversitesi Altıntaş Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin anti-biyotiklerle tedavi konusunda bilgi ve tutumlarının belirlenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilim Enstitüsü Derg 2017;4(2):581–585.
  • Göçgeldi E, Uçar M, Açıkel C, Türker T, Hasde M, Ataç A. Artık ilaç bulunma sıklığı ve ilişkili faktörlerin araştırılması. TAF Prev Med Bull 2009;8(2):113–118.
  • İlhan M, Aydemir Ö, Çakır M, Aycan S. Akılcı olmayan ilaç kullanım davranışları: Ankara’da üç ilçe örneği. Türkiye Halk Sağlığı Derg 2014;12(3):188–200.
  • Büyüker S. Sağlık Bilimleri Fakültesi ebelik bölümü öğrencilerinin akılcı antibiyotik kullanımı ile ı̇lgili bilgi, tutum ve uygu-lamalarının değerlendirilmesi. J Anatol Med Res 2020;5(2):11–16.
  • Akman N. Sağlık programları öğrencilerinin antibiyotik kullanımına ilişkin bilgi ve tutumların üzerine bir araştırma. Türk Mikrobiyoloji Cemiy Derg 2021;51(3):295–302.
Year 2024, , 209 - 223, 16.08.2024
https://doi.org/10.20518/tjph.1287513

Abstract

Project Number

No

References

  • Gündoğar H, Kartal S. Üniversite öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımı hakkındaki görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Derg 2017;1(1):25–34.
  • Mete S, Ünal Z. Akılcı ilaç kullanımı eğitiminin üniversite öğrencilerinde farkındalık etkisi. Sağlık ve Spor Bilim Derg 2018;1183–203.
  • Akıcı A. Akılcı ilaç kullanımının genel ilkeleri ve Türkiye’deki güncel durum. Türkiye Klin J Pharmacol-Special Top 2015;3:1–10.
  • Sürmelioğlu N, Kıroğlu O, Erdoğdu T, Karataş Y. Akılcı olmayan ilaç kullanımını önlemeye yönelik tedbirler. Arşiv Kaynak Tarama Derg 2015;24(4):452–462.
  • Pınar N. Ülkemizde ilaç harcamaları. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Derg 2012;19(1):59–65.
  • Artantaş AB, Eray İK, Salmanoğlu G, vd. Bir hastanenin aile hekimliği polikliniklerine başvuran erişkinlerin antibiyotik kullanımı konusundaki bazı alışkanlıkları, görüşleri ve bilgilerinin değerlendirilmesi. Ankara Med J 2015;15(2):38–47.
  • Kukula O. Tıp fakültesi öğrencilerinin antibiyotik kullanımının değerlendirilmesi. Ortadoğu Tıp Derg 2019;11(3):239–243.
  • Yılmaz H, Çıtıl R. Üniversite hastanesine başvuran hastalarda akılcı ilaç kullanımı ve etkileyen faktörler. Sürekli Tıp Eğitimi Derg 2022;31(3):161–171.
  • Atik D, Doğan Y. Antibiyotik Kullanım Ölçeği: Ölçek geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derg 2019;16(1):1248–1276.
  • Şencan İ. Antibiyotik kullanımına kamu bakışı. ANKEM Derg 2011;25(Ek-2):123–125.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. Akılcı İlaç Kullanımı Ulusal Eylem Planı 2014-2017. http://www.akilciilac.gov.tr/wp-content/uploads/2014/11/aik-ulusal-eylem-plani.pdf (Erişim tarihi: 13 Eylül 2022).
  • Aydıngöz S, Lux K. Türkiye’de antibiyotik tüketim miktarının ve birinci basamak sağlık hizmetlerinde antibiyotik re-çeteleme uygulamalarının OECD ülkeleri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. 2021;30(1):56–62.
  • Bozdemir E, Filiz M. Türkiye’de akılcı ilaç kullanımı ile ilgili bilgi, tutum ve davranış belirlemeye yönelik yapılan çalışmaların sistematik derlemesi. Dicle Üniversitesi Sos Bilim Enstitüsü Derg 2021;(27):92–105.
  • Koçyiğit H, Akgöz A, Bolat S, Baykan Z. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin akılcı antibiyotik kullanımı konusundaki bilgi, tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Klimik Journal/Klimik Derg 2020;33(1):29–35.
  • Kurt O, Oğuzöncül A, Deveci S, Pirinçci E. Bir Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımı ko-nusunda bilgi ve davranışlarının değerlendirilmesi. ESTÜDAM Halk Sağlığı Derg 2020;5(1):62–72.
  • Şahin E, Dayıoğlu N, Ökmen B, Korkmaz E, Baykara Ş, Baktır G. Sağlık alanı ve sağlık alanı dışında eğitim alan üniversite öğrencilerinde akılcı ilaç kullanımı farkındalığı. Experimed 2019;9(1):32–38.
  • Okyay R, Erdoğan A. Self-medication practices and rational drug use habits among university students: a cross-sectional study from Kahramanmaraş, Turkey. Peer J 2017;(5):e3990.
  • Şantaş F, Demirgil B. Akılcı ilaç kullanımına ilişkin bir araştırma. İşletme Bilim Derg 2017;5(1):35–48.
  • Kaya H, Turan N, Keskin Ö, vd. Üniversite öğrencilerinin akılcı ilaç kullanma davranışları. Hemşirelik ve Sağlık Bilim Derg 2015;18(1):35–42.
  • Özyiğit F, Arıkan İ. Kütahya ilinde üniversite öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımı hakkında bilgi, tutum ve davranışları. Bozok Tıp Derg 2015;5(1):47–52.
  • Karakurt P, Hacıhasanoğlu R, Yıldırım A, Sağlam R. Üniversite öğrencilerinde ilaç kullanımı. TAF Prev Med Bull 2010;9(5):505–512.
  • Virmani S, Nandigam M, Kapoor B, Makhija P, Nair S. Antibiotic use among health science students in an Indian university: A cross sectional study. Clin Epidemiol Glob Heal 2017;5(4):176–179.
  • Núñez M, Tresierra-Ayala M, Gil-Olivares F. Antibiotic self-medication in university students from Trujillo, Peru. Med Univ 2016;18(73):205–209.
  • Pal B, Murti K, Gupta A, Choudhury U, Rastogi M, Pandey H. Self medication with antibiotics among medical and pharma-cy students in North India. Curr Res Med 2016;7(2):7–12.
  • Harakeh S, Almatrafi M, Ungapen H, vd. Perceptions of medical students towards antibiotic prescribing for upper respira-tory tract infections in Saudi Arabia. BMJ Open Respir Res 2015;2(1):e000078.
  • Scaioli G, Gualano M, Gili R, Masucci S, Bert F, Siliquini R. Antibiotic use: a cross-sectional survey assessing the knowledge, attitudes and practices amongst students of a school of medicine in Italy. PLoS One 2015;10(4):e0122476.
  • Suaifan G, Shehadeh M, Darwish D, Al-Ijel H, Yousef A, Darwish R. A cross-sectional study on knowledge, attitude and be-havior related to antibiotic use and resistance among medical and non-medical university students in Jordan. African J Pharm Pharmacol 2012;6(10):763–770.
  • Pallant J. Descriptive statistics: assessing normality. İçinde: Survival manuel: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. 7. baskı New York: Routledge, Taylor & Francis Group; 2020. s.90-105
  • Pınar N. Mustafa Kemal Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin akılcı ilaç kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Tıp Derg 2017;8(29):34–40.
  • Taş A. Üniversite öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımının istatistiksel değerlendirmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilim Derg 2021;10(4):714–723.
  • Soysal A, Şahin E. Akılcı ilaç kullanımı: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Sağlık Akad Derg 2020;7(3):175–182.
  • Gülbandılar A, Okur M, Öztop N, Dönmez M. Dumlupınar Üniversitesi Altıntaş Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin anti-biyotiklerle tedavi konusunda bilgi ve tutumlarının belirlenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilim Enstitüsü Derg 2017;4(2):581–585.
  • Göçgeldi E, Uçar M, Açıkel C, Türker T, Hasde M, Ataç A. Artık ilaç bulunma sıklığı ve ilişkili faktörlerin araştırılması. TAF Prev Med Bull 2009;8(2):113–118.
  • İlhan M, Aydemir Ö, Çakır M, Aycan S. Akılcı olmayan ilaç kullanım davranışları: Ankara’da üç ilçe örneği. Türkiye Halk Sağlığı Derg 2014;12(3):188–200.
  • Büyüker S. Sağlık Bilimleri Fakültesi ebelik bölümü öğrencilerinin akılcı antibiyotik kullanımı ile ı̇lgili bilgi, tutum ve uygu-lamalarının değerlendirilmesi. J Anatol Med Res 2020;5(2):11–16.
  • Akman N. Sağlık programları öğrencilerinin antibiyotik kullanımına ilişkin bilgi ve tutumların üzerine bir araştırma. Türk Mikrobiyoloji Cemiy Derg 2021;51(3):295–302.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Care Administration
Journal Section Original Research
Authors

Sezer Avcı 0000-0003-3575-4585

Zerrin Çiğdem 0000-0002-2527-5700

Suzan Havlioğlu 0000-0001-5593-5688

Funda Demir 0000-0003-0775-4537

Tuğba Yılmaz 0000-0002-2977-8196

Project Number No
Early Pub Date August 16, 2024
Publication Date August 16, 2024
Submission Date April 25, 2023
Acceptance Date August 8, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Avcı, S., Çiğdem, Z., Havlioğlu, S., Demir, F., et al. (2024). Investigation of knowledge and attitude levels regarding irrational antibiotic use among students in the faculty of health sciences. Turkish Journal of Public Health, 22(2), 209-223. https://doi.org/10.20518/tjph.1287513
AMA Avcı S, Çiğdem Z, Havlioğlu S, Demir F, Yılmaz T. Investigation of knowledge and attitude levels regarding irrational antibiotic use among students in the faculty of health sciences. TJPH. August 2024;22(2):209-223. doi:10.20518/tjph.1287513
Chicago Avcı, Sezer, Zerrin Çiğdem, Suzan Havlioğlu, Funda Demir, and Tuğba Yılmaz. “Investigation of Knowledge and Attitude Levels Regarding Irrational Antibiotic Use Among Students in the Faculty of Health Sciences”. Turkish Journal of Public Health 22, no. 2 (August 2024): 209-23. https://doi.org/10.20518/tjph.1287513.
EndNote Avcı S, Çiğdem Z, Havlioğlu S, Demir F, Yılmaz T (August 1, 2024) Investigation of knowledge and attitude levels regarding irrational antibiotic use among students in the faculty of health sciences. Turkish Journal of Public Health 22 2 209–223.
IEEE S. Avcı, Z. Çiğdem, S. Havlioğlu, F. Demir, and T. Yılmaz, “Investigation of knowledge and attitude levels regarding irrational antibiotic use among students in the faculty of health sciences”, TJPH, vol. 22, no. 2, pp. 209–223, 2024, doi: 10.20518/tjph.1287513.
ISNAD Avcı, Sezer et al. “Investigation of Knowledge and Attitude Levels Regarding Irrational Antibiotic Use Among Students in the Faculty of Health Sciences”. Turkish Journal of Public Health 22/2 (August 2024), 209-223. https://doi.org/10.20518/tjph.1287513.
JAMA Avcı S, Çiğdem Z, Havlioğlu S, Demir F, Yılmaz T. Investigation of knowledge and attitude levels regarding irrational antibiotic use among students in the faculty of health sciences. TJPH. 2024;22:209–223.
MLA Avcı, Sezer et al. “Investigation of Knowledge and Attitude Levels Regarding Irrational Antibiotic Use Among Students in the Faculty of Health Sciences”. Turkish Journal of Public Health, vol. 22, no. 2, 2024, pp. 209-23, doi:10.20518/tjph.1287513.
Vancouver Avcı S, Çiğdem Z, Havlioğlu S, Demir F, Yılmaz T. Investigation of knowledge and attitude levels regarding irrational antibiotic use among students in the faculty of health sciences. TJPH. 2024;22(2):209-23.

13955                                        13956                                                             13958                                       13959                                        28911


TURKISH JOURNAL OF PUBLIC HEALTH - TURK J PUBLIC HEALTH. online-ISSN: 1304-1096 

Copyright holder Turkish Journal of Public Health. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International LicenseCreative Commons License