Objective: In this study, it is aimed to reveal the knowledge about the health literacy
level of the adolescents between the ages of 15 and 17, what they are experiencing
about health and the information that these experiences provide them, to develop
hypotheses about which variable can play role on this informations and to form
basis for developing the tools related to health literacy in the future. Method: This
study was carried out with the phenomenological pattern method which is one
of the methods of ‘Qualitative Research’. In this context, twenty-four adolescents
between the ages of 15 and 17 who had Health Information lecture before and
who had education in schools which are located in regions having different success
and socio-economic levels were interviewed. It was seen that the adolescents first
consult with their mother about a health issue. Results: Adolescents stated that
they received food and non-prescription medication at home after they consult
with their mothers. It is seen that adolescents go directly to the health center
without any appointment if they encounter health problems. Based upon the
experiences of the adolescents with the healthcare personnel, it was seen that their
communication changes with the variables such as personnel, disease and being
alone or not. Conclusions: Hypotheses can be developed as variables that show the
extent of health literacy of the adolescent with or without chronic illness, mother’s
working / not working, and not seeing / seeing health personnel as reference center
Amaç: Bu çalışmada 15-17 yaş arasındaki ergenlerin sağlık okuryazarlık düzeyini
ortaya koyan kavramlarla ilgili neler bildiğini, sağlık hakkında neler deneyimlediklerini
ve bu deneyimlerin onlara sağladığı bilgileri ortaya koymak, bu bilgileri üzerinde hangi
değişkenlerin rol oynayabileceğine ilişkin hipotezler geliştirmek ve araştırmanın
gelecekte sağlık okuryazarlığıyla ilgili araçların geliştirilebilmesi için zemin
oluşturmak amaçlanmaktadır. Yöntem: Araştırma “Nitel Araştırma” yöntemlerinden
fenomenolojik desenle yürütülmüştür. Araştırmada Sağlık Bilgisi dersi almış, 15-
17 yaş arasındaki farklı başarı ve sosyoekonomik seviyedeki bölgelerde yer alan
okullarda eğitim görmekte olan yirmi dört ergenle görüşülmüştür. Bulgular: Bu
ergenler annelerinden evde besin ve reçetesiz ilaç desteği aldıklarını belirtmiştir.
Ergenlerin sağlık problemleriyle karşılaşmaları durumundan randevu almadan direkt
olarak sağlık merkezine gittikleri görülmüştür. Ergenlerin sağlık personelleriyle
deneyimlerinden yola çıkarak personele, hastalığa ve yalnız olup/olmama durumuna
göre kurdukları iletişimin farklılaştığı görülmüştür. Sonuç: Kronik hastalığı olan
yakının olup/olmaması, annenin çalışıp/çalışmaması, sağlık personelini başvuru
merkezi olarak görüp/görmeme ergenin sağlık okuryazarlığının sınırlılığını gösteren
değişkenler olarak hipotezler geliştirilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2021 |
Submission Date | August 11, 2020 |
Acceptance Date | March 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
TURKISH JOURNAL OF PUBLIC HEALTH - TURK J PUBLIC HEALTH. online-ISSN: 1304-1096
Copyright holder Turkish Journal of Public Health. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.