The strategies
implemented within the scope of health promotion provide a reduction in health
risk factors in the short term, increase use of preventive health services and
regulate life styles. In the long term,
it contributes to the formation of a healthy society by increasing the healthy
life years. Health literacy is the most important area to be met for health
promotion. In the formation of the perception of disease and health and the
accumulation of knowledge in order to sustain physical, mental, social,
emotional and cognitive well-being, social and cultural structure (tradition,
customs, beliefs, etc.) and gained experiences play a role. This requires
people to be educated on health-related issues from childhood. Children and adolescents should be given
education on issues such as cleanliness and self-care, nutrition, sleep, safe
sexual behavior, protection from tobacco, alcohol and substance dependence,
protection against screen addiction, safe behaviors required to protect from
traffic accidents, protection from neglect and abuse in an appropriate way for
their ages, skills and capacities. Through this training, it is possible to
provide various life skills for children and adolescents to gain correct
knowledge, positive attitudes and behaviors within the scope of the health
promotion approach. If this process takes place with an aim towards the
promotion of health literacy; the health
literacy of society will increase and it will be easier for society to understand
and use health services. Thus, healthy life years and quality of life will
increase and inequalities in health will be reduced.
sağlığın geliştirlimesi sağlık okuryazarlığı sağlık eğitimi çocuk health promotion health literacy health education child
Sağlığın
geliştirilmesi kapsamında uygulanan stratejiler kısa dönemde sağlıkla ilgili
risk faktörlerinin azalmasını, orta dönemde koruyucu sağlık hizmetlerinin
kullanımının artmasını, yaşam biçimlerinin düzenlenmesini sağlar. Uzun dönemde
ise sağlıklı yaşam yıllarının artmasını sağlayarak sağlıklı bir toplum
oluşmasına katkıda bulunur. Sağlık okuryazarlığı, sağlığın geliştirilmesi için
karşılanması gereken en önemli alandır. Bedenen, zihnen, sosyal, duygusal ve
bilişsel yönden iyilik hâlinin devam ettirilebilmesi için hastalık ve sağlık
algısının oluşması ve bilgi birikiminin artmasında yaşanılan sosyal ve kültürel
yapı (gelenek, görenek, inanç, vb.) ve kazanılan deneyimler rol oynamaktadır.
Bu da kişilerin çocukluk çağından itibaren sağlıkla ilgili konularda
eğitilmelerini gerektirmektedir. Çocuk ve adolesanlara yaşlarına, beceri ve
kapasitelerine uygun olarak temizlik ve özbakım, beslenme, uyku, güvenli cinsel
davranış, tütün, alkol ve madde bağımlılığından korunma, ekran bağımlılığından
korunma, trafik kazalarından korunmak için gerekli olan güvenli davranışlar,
ihmal ve istismardan korunma gibi konularda eğitim verilmelidir. Bu eğitim
sayesinde sağlığın geliştirilmesi yaklaşımı kapsamında çocuk ve adolesanların
doğru bilgi, olumlu tutum ve davranış kazanmaları için çeşitli yaşam
becerilerinin kazandırılması sağlanabilir. Tüm bu sürecin sağlık
okuryazarlığının geliştirilmesine yönelik bakış açısının içinde yer almasıyla
toplumun sağlık okuryazarlığı düzeyi yükselecek, toplumun sağlık hizmetlerini
anlayıp kullanabilmesi kolaylaşacak; böylece sağlıklı yaşam yılları ve kalitesi
artacak, sağlıkta eşitsizlikler giderilebilecektir.
sağlığın geliştirilmesi sağlık okuryazarlığı sağlık eğitimi çocuk health promotion health literacy health education child
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Report |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2019 |
Submission Date | September 27, 2018 |
Acceptance Date | December 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 3 |
TURKISH JOURNAL OF PUBLIC HEALTH - TURK J PUBLIC HEALTH. online-ISSN: 1304-1096
Copyright holder Turkish Journal of Public Health. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.