Aim: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of the implemented Occupational Health and Safety (OHS) training program in a university hospital by means of measuring the participants knowledge level changes and feedback. Materials and Methods: This study is an educational intervention research. In June 2018, 1578 people participated in the OHS training and the sample size was calculated as 874 people. The learning objectives of the training were defined as to increase the participants level of knowledge about the occupational accident notification system, medical waste security, white code, periodic examination and employee obligations, ensure that they make work accident notification in time and use appropriate protection methods. Video technique was used as an effective audio-visual tool. The effectiveness of the training was assessed through the change in knowledge score and feedback. Results: The mean age of the 874 healthcare workers was 37.20 ± 8.20 years. 49.1% of the participants were female, 1% of them were illiterate, 25.4% were primary school, 21.7% were middle school, 29.4% were high school, and 21.3% were university graduates. OHS knowledge level averages were 6.36 ± 1.53 before training, then increased to 8.26 ± 1.47 after training (p <0.001). At the end of the training, the percentage of respondents who responded correctly to the questions of knowledge increased significantly (p <0.001). Conclusion: The training was found to be successful in terms of content, techniques, materials and time and increased the knowledge level of the participants.
Amaç: Bu çalışmanın amacı bir üniversite hastanesinde uygulanan İşçi Sağlığı ve Güvenliği (İSG) eğitim programının etkinliğini katılımcıların bilgi düzeyindeki değişim ve geribildirimleri aracılığıyla değerlendirmektir. Yöntem: Bu çalışma bir eğitim müdahalesi araştırmasıdır. 2018 yılı Haziran ayında verilen İSG eğitimine 1578 kişi katılmış ve örnek büyüklüğü 874 kişi olarak hesaplanmıştır. Eğitimin öğrenim hedefleri katılımcıların iş kazası bildirim sistemi, tıbbi atık güvenliği, beyaz kod, periyodik muayene ve çalışan yükümlülükleri hakkındaki bilgi düzeyinin artması, iş kazası bildirimini zamanında yapmaları ve uygun koruma yöntemlerini kullanmaları olarak belirlenmiştir. Etkili bir görsel işitsel araç olarak video tekniği kullanılmıştır. Eğitimin etkinliği bilgi puanındaki değişim ve geribildirimler aracılığıyla değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırmaya katılan 874 sağlık çalışanının yaş ortalaması 37.20±8.20 idi. Katılımcıların %49.1'i kadındır, %1’i okuryazar değildir ve %25.4’ü ilkokul, %21.7’si ortaokul, %29,4’ü lise, %21.3’ü üniversite mezunudur. İSG bilgi düzeyi ortalamaları eğitimden önce 6.36±1.53 iken eğitimden sonra 8.26±1.47’ye yükselmiştir (p<0.001). Eğitim sonunda bilgi sorularına doğru cevap verenlerin orantısı eğitim öncesine göre anlamlı (p<0.001) artış göstermiştir. Sonuç: Eğitim içerik, teknik, kullanılan materyal ve süre açısından başarılı bulunmuş ve katılımcıların bilgi düzeyini arttırmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2020 |
Submission Date | July 12, 2019 |
Acceptance Date | December 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 18 Issue: 3 |
TURKISH JOURNAL OF PUBLIC HEALTH - TURK J PUBLIC HEALTH. online-ISSN: 1304-1096
Copyright holder Turkish Journal of Public Health. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.