Amaç: Mersin ili patoloji laboratuvarları çalışanlarında formaldehit maruziyeti ile bellek bozukluğu arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amaçlandı.
Yöntem: Kesitsel tipteki bu çalışmanın verileri Mayıs-Eylül 2016 aylarında toplandı. Araştırmanın evrenini oluşturan altı kamu ve bir özel patoloji laboratuvarı çalışanlarının tamamı (n= 98) çalışmaya alındı. Formaldehit ortam ölçümü, yaka kartı ölçüm yöntemi ile belirlendi. Öğrenme ve bellek durumu ise işitsel sözel öğrenme testi kullanılarak değerlendirildi. İstatistiksel değerlendirmede, tanımlayıcı istatistikler, Kolmogorov-Smirnov testi, Mann Whitney U testi, Spearman ve Pearson Korelasyon analizi kullanıldı.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 40.06±9.09 yıl ve %63.3’ü kadındı. Çalışanların formaldehit ölçüm sonucu ortancası 0.030 ppm (0.004-4.400) idi. Formaldehit ölçüm sonuçları lokal havalandırması olanlarda, genel havalandırması olanlarda ve kamuda çalışanlarda daha düşüktü. Çalışanların öğrenme, kısa süreli bellek ve uzun süreli bellek puanları ile toplam formaldehit ölçüm sonucu, formaldehit maruz kalma süresi ve formaldehit maruziyet indeksi arasında korelasyon olmadığı belirlendi. Meslek grupları ayrı ayrı değerlendirildiğinde, patologların ve laboratuvar teknikerlerinin toplam formaldehit maruz kalma miktarı ile öğrenme puanları arasında negatif yönlü bir korelasyon olduğu belirlendi (r=-0.484, p= 0.009, r=-0.299, p= 0.049).
Sonuç: Bu çalışmada patologlar ve laboratuvar teknikerlerinde formaldehit maruziyeti arttıkça öğrenmenin bozulduğu belirlenmiştir.
Objective: It was aimed to evaluate the relationship between formaldehyde exposure and memory impairment in pathology laboratory workers in Mersin province.
Methods: The data of this cross-sectional study were collected in May-September 2016. All of the six public and one private pathology laboratory staff (n= 98) who constituted the population of the study were included in the study. Formaldehyde ambient measurement was determined by the name badge measurement method. Learning and memory status were evaluated using the auditory-verbal learning test. In the statistical evaluation, descriptive statistics, Kolmogorov-Smirnov test, Mann Whitney U test, Spearman and Pearson Correlation analysis were used.
Results: The mean age of the participating in the study was 40.06±9.09 years, 63.3% were female. The median of the formaldehyde measurement result of the employees was 0.030 ppm (0.004 - 4.400). Formaldehyde measurement results were lower in those with local ventilation, those with general ventilation, and those who work in the public sector. It was determined that there was no correlation between the learning, short-term memory and long-term memory scores of the employees and the total formaldehyde measurement result, formaldehyde exposure time and formaldehyde exposure index. When occupational groups were evaluated separately, it was determined that there was a negative correlation between the total amount of formaldehyde exposure of pathologists and laboratory technicians and their learning scores (r= -0.484, p= 0.009, r= -0.299, p= 0.049).
Conclusion: In this study, it was determined that as the exposure to formaldehyde in pathologists and laboratory technicians increased, learning was impaired.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2022 |
Submission Date | December 30, 2021 |
Acceptance Date | September 18, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 20 Issue: 3 |
TURKISH JOURNAL OF PUBLIC HEALTH - TURK J PUBLIC HEALTH. online-ISSN: 1304-1096
Copyright holder Turkish Journal of Public Health. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.