Amaç: Elektronik sağlık okuryazarlığı, günümüzde insanların sağlıklarını korumaları ve geliştirmeleri için artan bir rol oynamaktadır. Bireylerin E-Sağlık okuryazarlık düzeylerini artırmak, sağlık ihtiyaçlarını karşılama kapasitelerini artırmalarına yardımcı olur. Bu çalışmanın amacı, sağlık bilimleri alanı dışındaki üniversite öğrencilerinin E-Sağlık okuryazarlık düzeylerinin sağlık okuryazarlığı, dijital okuryazarlık, medya ve televizyon okuryazarlığı ve ekran süresi ile ilişkisini belirlemektir.
Yöntem: Bu kesitsel çalışma, Türkiye’de Bartın Üniversitesi’nde eğitim gören 476 lisans öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak anket formu, Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği, Ergenlerde E-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği, Dijital Okuryazarlık Ölçeği ve Medya ve Televizyon Okuryazarlık Düzeyleri Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin sosyodemografik özelliklerine göre E-Sağlık Okuryazarlık puanları anlamlı farklılık göstermemiştir. Çoklu doğrusal regresyon analizine göre dijital okuryazarlık, medya ve televizyon bağımlılığı, medya ve televizyon okuryazarlığı ile sağlık okuryazarlığının E- sağlık okuryazarlığını önemli ölçüde etkilediğini görülmüştür.
Sonuç: Öğrencilerin dijital ve medya okuryazarlığını artırmak, E-Sağlık okuryazarlığı becerilerinin ileriki yaşamlarında daha sağlıklı yetişkinler olmalarına önemli katkı sağlayacağı öngörülmektedir. Bu bağlamda, müfredatta öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeylerini geliştiren derslerin yer alması önerilmektedir
Objectives: Electronic health literacy plays an increasing role for people to protect and promote their health today. To increase the level of eHealth literacy of individuals helps to increase their capacity to meet their health needs. The aim of this study was to define the level of eHealth literacy of university students studying other than health science and its correlation with health literacy, digital literacy, media and television literacy, and screen time.
Methods: This cross-sectional study was carried out by 476 trained undergraduate students in Bartin University, Turkey. In this study, a questionnaire, Health Literacy Scale, E-health Literacy Scale in Adolescents, Digital Literacy Scale, and Scale of Media and Television Literacy Levels were used as data collection tools.
Results: The eHEALS score did not significantly differ according to sociodemographic characteristics of students. Multiple linear regression analysis found that digital literacy, the addiction of media and television, literacy of media and television, and health literacy significantly affect electronic health literacy.
Conclusion: To increase students’ digital and media literacy will provide a significant contribution to improve their eHealth literacy skills to be healthier adults and older adults in their future life. Additionally, it is recommended that curriculum should include courses that develop students’ digital literacy levels.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2023 |
Submission Date | February 15, 2022 |
Acceptance Date | December 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 21 Issue: 1 |
TURKISH JOURNAL OF PUBLIC HEALTH - TURK J PUBLIC HEALTH. online-ISSN: 1304-1096
Copyright holder Turkish Journal of Public Health. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.