Purpose: Present evidence suggests that early detection and correct management is an essential
part of scoliosis treatment. Therefore, the physiotherapists and physiotherapy students must have
adequate knowledge of scoliosis. The purpose of this study was to evaluate the current knowledge of
physiotherapists and physiotherapy students in Turkey on scoliosis.
Methods: A previously designed questionnaire based on International Society on Scoliosis Orthopaedic
and Rehabilitation Treatment (SOSORT) guideline consists of two sections was used in this study.
The first section included eight questions to evaluate the knowledge level on the definition, cause,
development, prevalence, diagnosis, treatment, and bracing of scoliosis. The second section included
three multiple-choice questions to analyze the participants’ opinions on exercises for scoliosis. All
Turkish universities offering physiotherapy degrees and graduated physiotherapists from certain
social media groups were invited to participate in the study.
Results: 649 physiotherapists and 497 students completed the questionnaire. Scoliosis is recognized
as a 3-dimensional deformity of the spine by 39.8% of the students and 57.2% of the physiotherapists.
Only 19.5% of the students and 30.7% of the physiotherapists correctly identified the diagnostic
criteria for scoliosis. For therapeutic exercise, 48.7% of the students and 61.3% percent of the
physiotherapists identified the appropriate approach, and also 57.3% of the students and 62.6% of
the physiotherapists correctly identified the bracing recommendations.
Conclusion: Results of this study showed that physiotherapists and physiotherapy students do not
have sufficient knowledge of scoliosis. Action needs to be taken to improve the awareness and basic
knowledge level of scoliosis.
Amaç: Güncel kanıtlar, erken teşhis ve doğru yönlendirmenin skolyoz tedavisinin önemli bir parçası
olduğunu göstermektedir. Bu nedenle fizyoterapistlerin ve fizyoterapi öğrencilerinin skolyoz konusunda
yeterli bilgiye sahip olmaları gerekir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye'deki fizyoterapistlerin ve fizyoterapi
öğrencilerinin skolyoz hakkındaki güncel bilgilerini değerlendirmektir.
Yöntem: Çalışmada Uluslararası Skolyoz Ortopedik Tedavi ve Rehabilitasyon Derneği (Society on
Scoliosis Orthopaedic and Rehabilitation Treatment - SOSORT) kılavuzu temel alınarak hazırlanan
2 bölümden oluşan online bir anket kullanılmıştır. İlk bölüm skolyozun tanımı, nedenleri, gelişimi,
prevalansı, tanısı ve tedavisi hakkında genel bilgi düzeyini değerlendiren 8 sorudan; ikinci bölüm ise
skolyoz için egzersizler hakkındaki görüşleri değerlendiren çoktan seçmeli 3 sorudan oluşmaktadır.
Lisans düzeyinde fizyoterapi eğitimi alan öğrenciler ve mezun fizyoterapistler sosyal medya grupları
kullanılarak çalışmaya katılmaya davet edilmiştir.
Sonuçlar: 649 fizyoterapist ve 497 öğrenci anketi tamamlamıştır. Skolyoz, öğrencilerin %39,8'i ve
fizyoterapistlerin %57,2'si tarafından omurganın 3 boyutlu bir deformitesi olarak tanımlanmaktadır.
Öğrencilerin sadece %19,5'i ve fizyoterapistlerin sadece %30,7'si skolyoz için tanı kriterlerini doğru
bir şekilde tanımlamıştır. Terapötik egzersiz için öğrencilerin %48,7'si ve fizyoterapistlerin %61,3'ü
uygun yaklaşımları tanımlamıştır ve öğrencilerin %57,3'ü ve fizyoterapistlerin %62,6'sı korse kullanımı
önerilerini doğru bir şekilde tanımlamıştır.
Tartışma: Bu çalışmanın sonuçları fizyoterapistlerin ve fizyoterapi öğrencilerinin skolyoz hakkında
yeterli bilgi düzeyine sahip olmadığını ortaya koymuştur. Skolyoz farkındalığını ve temel bilgi düzeyini
arttırmak için harekete geçilmesi gerekmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Rehabilitation |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 33 Issue: 3 |