Amaç: Öğrenme stili, eğitim sürecinde ve akademik performansta çok önemli bir rol oynamaktadır. Ancak uzaktan eğitimde Türk fizyoterapi öğrencilerinin öğrenme stillerine göre akademik performans ve e-öğrenmeye yönelik tutumlarını araştıran bir çalışma bulunmamaktadır. Bu nedenle, bu çalışma uzaktan eğitim sürecindeki Türk fizyoterapi öğrencilerinin öğrenme stillerine göre akademik performans ve e öğrenmeye yönelik tutumlarının karşılaştırılmasını amaçladı.
Yöntem: Çalışma kesitsel araştırma tipinde tasarlandı. Fizyoterapi öğrencileri öğrenme stillerine göre 4 gruba ayrıldı (görsel, n=39, işitsel, n=30, dokunsal, n=37 ve kinestetik, n=30). Öğrencilerin E-öğrenmeye yönelik tutumları teknolojiyi kullanma eğilimi (TKE), memnuniyet, motivasyon ve kullanışlılık başlıklarını içeren E-öğrenmeye yönelik tutum ölçeği (EYTÖ) ile değerlendirildi. 2020-2021 akademik yılı güz dönemi akademik not ortalamaları (ANO) kaydedildi.
Sonuçlar: Görsel grup en yüksek ANO’ya sahipti (p<0,050). İşitsel grubun ANO’su dokunsal gruba göre daha yüksek bulundu (p=0,001). Görsel grubun TKE skoru, dokunsal (p=0,004) ve kinestetik (p=0,004) gruplara göre daha yüksekti. Görsel grubun toplam EYTÖ puanının dokunsal gruba göre daha yüksek olduğu saptandı (p=0,003).
Tartışma: Görsel grup akademik performans, e-öğrenmeye yönelik tutum ve teknolojiyi kullanma eğilimi açısından diğer gruplardan daha iyiydi. Uzaktan eğitimden en üst düzeyde verim alabilmek için e-öğrenme ortamlarında öğrencilerin öğrenme stillerinin belirlenmesi ve öğrencilerin bu öğrenme stillerine göre desteklenmesi akademik performanslarının artmasına katkı sağlayabilir.
Purpose: Learning style plays a crucial role in the education process and academic performance. However, there exists no study investigating the academic performance and attitudes toward e-learning according to the learning styles of Turkish physiotherapy students in distance education. Therefore, this study aimed to compare academic performance and attitudes toward e-learning according to the learning styles of Turkish physiotherapy students in distance education.
Methods: The study was designed as a cross-sectional study type. Physiotherapy students were divided into 4 groups according to learning styles (visual, n=39, auditory, n=30, tactile, n=37, and kinesthetic, n=30). Their attitudes towards e-learning including the tendency to use technology (TUS), satisfaction, motivation, and usefulness were assessed with the Attitude Scale Towards e-learning (ASTE). Academic grade point averages (AGPA) for the 2020-2021 academic year fall semester were recorded.
Results: The visual group had the highest AGPA (p<0.050). The auditory group had a higher AGPA than the tactile group (p=0.001). The TUS score of the visual group was higher than the tactile (p=0.004) and the kinesthetic (p=0.004) groups. The total ASTE score in the visual group was higher than in the tactile group (p=0.003).
Conclusion: The visual group was better than other groups in terms of academic performance, attitude toward e-learning, and tendency to use technology. To get the highest level of efficiency from distance education, determining the learning styles of the students in e-learning environments, and supporting the students according to these learning styles can contribute to the improvement of their academic performance.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Rehabilitation |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | April 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 34 Issue: 1 |