From past to present, building designs and materials used are developing. Especially against the destructive effects of ground movements and free vibrations on structures, many structural system designs and composite structure designs have been developed. The purpose of the composite structure design is to choose different types of materials according to the structural load-bearing system stress, in short, to choose the most advantageous material type according to the cross-sectional stresses or to eliminate the negative aspects of one material with the positive aspects of another material. It is a known fact that the dynamic performance of steel structure carrier systems is high under the influence of ground movements and free vibrations. However, in cases where the section geometry cannot be changed due to architectural concerns due to architectural design difficulties, there are cases where the rigidity of the structure is not sufficient. In such cases, profiles made of different materials other than steel can be used in order to increase the rigidity of the structure, especially in the columns, which are a very important component of the structural load-bearing elements. Therefore, in this study, the effect of using molybdenum profile instead of steel profile on modal parameters in model steel structure columns was investigated. In the light of the information obtained, a decrease of approximately 23.72 percent was observed in the period value in the 1st free vibration mode of the steel-molybdenum structure model. Thus, it is understood that the rigidity of the model steel structure system increases. In cases where it is not possible to change the architectural design in steel structures, it is recommended to use column profiles as molybdenum profiles instead of steel profiles in order to provide the necessary rigidity and increase rigidity.
Geçmişten günümüze yapı taşıyıcı sistem tasarımları ve kullanılan malzemeler gelişmektedir. Özellikle yer hareketleri ve serbest titreşimlerin yapılar üzerindeki yıkıcı etkisine karşı birçok yapı taşıyıcı sistem tasarımları ve kompozit yapı tasarımı geliştirilmiştir. Kompozit yapı tasarımındaki amaç farklı türde malzemelerin yapı taşıyıcı sistem zorlanması durumuna göre tercih edilmesi kısacası kesit zorlanmalarına göre en avantajlı malzeme türünün seçilmesi veya bir malzemenin olumsuz yönlerinin başka bir malzemenin olumlu yönleri ile giderilmesi işlemidir. Çelik yapı taşıyıcı sistemlerinin yer hareketleri ve serbest titreşimlerin etkisinde dinamik performansının yüksek olduğu bilinen bir gerçektir. Fakat mimari tasarım zorluklarına bağlı olarak mimari kaygılar nedeniyle kesit geometrisinde değişiklik yapılamaması durumlarında yapı rijitliğinin yeterli olmadığı durumlar görülmektedir. Bu gibi durumlarda özellikle yapı taşıyıcı elemanlarının çok önemli bir birleşeni olan kolonlarda yapı rijitliğini artırmak amacıyla çelik dışında farklı malzemeden üretilmiş profiller kullanılabilir. Bu nedenle bu çalışmada model çelik yapı kolonlarında çelik profil yerine molibden profil kullanımının modal parametrelere etkisi araştırılmıştır. Elde edilen bilgiler ışığında oluşturulan çelik-molibden yapı modelinin 1. serbest titreşim modunda periyot değerinde yaklaşık yüzde 23,72 oranında bir azalma gözlemlenmiştir. Böylece model çelik yapı sisteminin rijitliğinin arttığı anlaşılmaktadır. Çelik yapılarda mimari tasarımın değiştirilmesinin mümkün olmadığı durumlarda gerekli rijitliğin sağlanması ve rijitliğin artırılması amacıyla kolon profilleri çelik profil yerine molibden profil olarak kullanılması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Steel Structures |
Journal Section | TJST |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2023 |
Submission Date | February 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 18 Issue: 2 |