Günümüzde, içten yanmalı motorlu araçlar yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu araçlar, motor tahriki ve araç hareketi için fosil yakıt kullandıkları için zararlı emisyonlara sebep olurlar. Elektrikli araçlar bu soruna bir çözüm olarak düşünülmüştür. Elektrikli araçlarda, geleneksel içten yanmalı motorlar yerine elektrikli motorlar kullanılır. Elektrikli motorların çalışması için gerekli olan enerji ise batarya paketlerinden sağlanmaktadır. Bu sayede, elektrikli araçlar zararlı emisyonlara sebep olmazlar. Elektrikli araç şarj istasyonları için gerekli enerji yenilenebilir enerji sistemlerinden sağlanırsa, elektrikli araçlar sıfır emisyona sahip araçlar olacaktır. Elektrikli araçlara enerji sağlayan batarya paketleri, yenilenebilir Lithium-ion batarya gruplarından oluşmaktadır. Bu bataryalar hızlı şarj teknolojisi kullanılarak şarj edilebilirler. Bu çalışmada; geleceğin ulaşım tercihi olan elektrikli araçlar, şarj istasyonlarında kullanılan standartlar ve teknolojiler incelenmiştir. Ayrıca, MATLAB/Simscape yardımıyla bir elektrikli araç sistemi tasarlanmıştır.
In today's world, internal combustion engine vehicles are widely used. These vehicles cause harmful emissions as they use fossil fuels for engine propulsion and vehicle movement. To address this issue, electric vehicles have been considered as a solution. In electric vehicles, electric motors are used instead of traditional internal combustion engines and the necessary electrical energy is supplied from battery packs. In this way, electric vehicles do not cause harmful emissions to the environment. If the energy required for electric vehicle charging stations is obtained from renewable energy systems, electric vehicles will be zero-emission vehicles. Battery packs, that provide energy for electric vehicles, typically consist of rechargeable Lithium-ion battery groups and they can be charged using fast charging technology. In this study, the future of transportation, electric vehicles and the standards and technologies used in electric vehicle charging stations have been examined. Additionally, an electric vehicle system has been designed using MATLAB/Simscape.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Electrical Energy Transmission, Networks and Systems, Hybrid and Electric Vehicles and Powertrains |
Journal Section | TJST |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2024 |
Submission Date | December 1, 2023 |
Acceptance Date | January 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 19 Issue: 1 |