The
main aim of this study is to develop a valid and reliable measurement tool
which can reveal the attitudes of undergraduate students regarding the Information
Search Process (ISP). Internal consistency and reliability computed with
Cronbach Alpha (n=374) and test-retest. Construct validity was calculated
through factor analyses, Exploratory Factor Analysis - EFA (n=883) and
Confirmatory Factor Analysis - CFA (n=200). Additionaly, varimax rotation,
item-total correlations, and interdimensional correlations
were conducted. After conducting these
tests reliable and valid attitude scale, Attitude Scale for the Information
Search Process (ASISP) with a total of 46 items, and a five-dimensional
structure measuring individuals’ attitudes toward ISP was finalized. Thus, ASISP is constituted by, "task initiation", "topic
selection process", "defining
focused topic", "information
collection and search closure", and the "skills of research methodology" dimensions.
Bu çalışmanın temel amacı, lisans öğrencilerinin Bilgi Arama Süreci (BAS) ile ilgili tutumlarını ortaya çıkarabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. İç tutarlılık ve güvenirliğini belirlemek için Cronbach Alpha (n = 374) ve test- tekrar test düzeyleri hesaplanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği Açımlayıcı (n = 883) ve Doğrulayıcı (n=200) faktör analizleri ile hesaplanmıştır. Ayrıca, varimax rotasyonu, madde-toplam korelasyonları ve boyutlararası korelasyon hesaplamaları yapılmıştır. Bu hesaplamalar sonucunda, beş boyut ve 46 maddeden oluşan Bilgi Arama Süreci Tutum Ölçeğinin (BASTÖ), bireylerin BAS’a ilişkin tutumlarını belirlemek üzere kullanılabilecek güvenilir ve geçerli bir araç elde edilmiştir. Böylelikle BASTÖ, “Başlama”, "Konu seçim süreci", "Odak konunun belirlenmesi”, "Bilgi toplama ve tamamlama" ve "Araştırma yöntemi becerileri" boyutlarından oluşmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Library and Information Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2019 |
Submission Date | June 5, 2019 |
Acceptance Date | September 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.