One ofthe characteristicsthat makeshumanbeings humanisthe skill oflearning their own language andotherlanguages.Human creativityin theuse of languageis the result notsomuchofthe power of thoughtbut of thelimits,the culture placeson thelanguage. It is thought,logic,knowledge, meaning,culture and societythatformlanguage,thatconstitute concepts. Each written workaddedto the field ofInformation and RecordsManagement is defined/described, classifiedand madeavailable totheuserthroughsubjectheadings/indexing concepts assignedby the informationspecialistinthecontext of thelanguagecharacteristics. Theinformation professional does notevaluate language asa toolandsetofrules grammar alone, butwith thecharacteristicsofthought,meaning,culture andsocietyin whichitis used.Asourceis reinterpretedandnamedwithlanguageinthecontext ofpurpose-meaning.Thepresent work,while trying todefinethe Information andRecordsManagement-language relationshipwith aphorisms, aims tocontributetotheinformationprofessional'sawarenessandsensitivity in thecontext oflanguage-meaning-culture
İnsanın insan olma özelliklerinden birisi de kullandığı dili ve yabancı dilleri öğrenme becerisidir. İnsan dildeki yaratıcılığını düşünce gücünden çok kültürün ona izin verdiği dilin sınırları içinde kullanır. Kavramları kurduran, yani dili oluşturan da dil ile özdeş sayılan düşünce, mantık, bilgi, anlam, kültür, toplumdur. Bilgi ve Belge Yönetimi alanında dermeye katılan her yazılı yapıt bilgi uzmanı tarafından dilinin özellikleri bağlamında nitelenir/tanımlanır, sınıflandırılır ve konu başlığı/dizin kavramı verilerek kullanıcıya sunulur. Bilgi uzmanı, dili yalnız bir araç, kurallar bütünü dilbilgisi biçiminde sınırlamadan düşünce, anlam, kültür ve kullanıldığı toplumun özellikleriyle değerlendirir. Eline aldığı kaynak amaç- anlam bağlamında dil ile yeniden anlamlandırılıp, adlandırılır. Bilgi ve Belge Yönetimi - dil ilişkisini aforizmalar özdeyişler biçiminde denemek isteyen bu çalışma, bilgi uzmanlarının dil-anlam-kültür bağlamında farkındalık ve duyarlıklarına katkı sağlamayı ummaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 31 Issue: 4 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.