Abstract
In the study, the media representation of Alevis, which constitutes a subculture form within the Turkish culture in Germany, has been researched. Acting on the assumption that representation is a building process, in this study, an answer was sought to the question of through which other set of values and beliefs the mass media present Alevis -who they are and what they believe are hardly known both in the realm of academic literature and to the German public. The empirical data of this research, which is a document analysis, were collected from online newspapers, one of the most important information tools of the new media today, and analyzed according to the grounded theory method. A total of 35 articles from 17 different newspapers were subjected to this analysis. The results show that Alevis were noticed by the media with the enactment of the German integration policies, which turned into a debate on Islam towards the end of the 90s, and these policies formed the socio-cultural context of the media representation of Alevis. Although Germany has made considerable progress with these policies, which envisage their one-way integration without due regard to the basic cultural rights of immigrants of Muslim origin, it has fallen behind its ideals of being an open and liberal society. It resorted to the strategy of rebuilding these ideals through Alevism, which it identified as an "alternative Islam" to mainstream Islam. In this context, the study researching the media representation of Alevis concluded that the mass media instrumentalized Alevism by defining it in a way that would serve the interests of German integration policies.
Öz
Çalışmada, Almanya’daki Türk kültürü içinde bir alt kültür biçimini oluşturan Alevilerin medya temsili araştırılmıştır. Temsilin bir inşa süreci olduğu ön kabulüyle hareket eden bu çalışmada, kitle iletişim araçlarının, gerek Alman kamuoyunda gerekse akademik yazında kim oldukları ve neye inandıkları çok az bilinen Alevileri, başka hangi değer ve inançlar kümesi üzerinden sunduğu sorusuna cevap aranmıştır. Bir doküman analizi olan bu araştırmanın ampirik verileri, günümüzde yeni medyanın en önemli enformasyon araçlarından biri olan internet gazetelerinden toplanmış ve gömülü teori yöntemine göre analiz edilmiştir. Bu analize, 17 farklı gazeteden toplam 35 haber tabi tutulmuştur. Elde edilen sonuçlar, 90’lı yılların sonuna doğru bir İslam tartışmasına dönüşen Alman uyum politikalarının yürürlüğe girmesiyle birlikte Alevilerin medya tarafından fark edilmiş olduğunu ve bu politikaların Alevilerin medya temsilinin sosyokültürel bağlamını oluşturduğunu göstermektedir. Müslüman kökenli göçmenlerin temel kültürel haklarını hesaba katmayarak, tek yönlü uyumlarını öngören bu politikalarla Almanya hatırı sayılır bir ilerleme kaydetmiş olsa da, açık ve liberal bir toplum olma ideallerinin gerisinde kalmıştır. Bu idealleri ise ana-akım İslam’a “alternatif İslam” olarak belirlediği Alevilik üzerinden yeniden inşa etme stratejisine başvurmuştur. Bu çerçevede Alevilerin medya temsilini araştıran çalışma, kitle iletişim araçlarının Aleviliği, Alman uyum politikalarının çıkarlarına hizmet edecek şekilde tanımlayarak araçsallaştırdığı sonucuna varmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 21, 2023 |
Publication Date | December 26, 2023 |
Submission Date | May 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.