16. yüzyılda yaşadığı düşünülen önemli halk şairlerinden biri Pir Sultan Abdal’dır. Yedi ulu ozandan (Nesimi, Hatayi, Fuzuli, Pir Sultan Abdal, Kul Himmet, Yemini ve Virani) biri olan Pir Sultan Abdal, yazmış olduğu şiirleriyle yaşadığı dönemde, sonrasında birçok saz şairine ilham olmaya devam etmiştir. Eserlerinde, döneminin sorunlarını günümüze kadar getirmesi hususunda bizlere kaynaklık sağlamıştır. Sözlerinin gücü ve derinliğinden etkilenen günümüz saz şairleri, eserlerini besteleyerek halk şairine adeta yeninden can vermiştir. Bu saz şairlerinden biri de kendine has bağlama icrasıyla Feyzullah Çınar’dır. Erken yaşlarda bağlama çalmaya başlayan ve ozanlık geleneğinin yoğun yaşandığı Çamşıhı yöresinde önemli yere sahip olan Feyzullah Çınar, şaire ait birçok eseri yorumlamış ve bestelemiştir. Bu araştırmada, Feyzullah Çınar’ın 5/8’lik usul ile Uşşak makamında bestelediği ve Nida Tüfekçi’nin 1977’de TRT Müzik Dairesi Yayınları THM Repertuvarına kazandırdığı, sözlerini on birli hece vezni ile yazan Pir Sultan Abdal’a ait “Bu Yıl Bu Dağların Karı Erimez” adlı esrinin müzikal olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Feyzullah Çınar’ın 1978 yılında TRT’de çalıp ve aynı zamanda söylediği eserin performansı transkript edilerek incelenmiştir. Araştırma betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeliyle yürütülmüştür. Sözleri Pir Sultan Abdal’a ait ve bestesi Feyzullah Çınar’a ait bu eserde, Anadolu vatanın ana unsuru olan makam yapısı içerisinde Geleneksel Türk Müziğinde kullanılan Uşşak, Hüseyni ve Huzi ezgi çekirdekleri sıklıkla işlenmiştir.
One of the notable folk poets thought to have lived in the 16th century is Pir Sultan Abdal. Pir Sultan Abdal, one of the seven great poets (Nesimi, Hatayi, Fuzuli, Pir Sultan Abdal, Kul Himmet, Yemini and Virani), continued to inspire many saz poets during his lifetime with his poems. Modern day saz poets, afflicted via the power and depth of his words, almost gave life to the folk poet by composing his works. One of these saz poets, Feyzullah Çınar, who started playing bağlama at an early age with his unique baglama performance and has an important place in Çamşıhı area, where the conventional poets is density, has interpreted and composed myriad works of the poet. In this search, it is goaled to musically analyze the song named "Bu Yıl Bu Dağların Karı Erimez", that was written by Pir Sultan Abdal, melodized by Feyzullah Çınar in the Uşşak maqam via the 5/8 rhythm and that was brought to the TRT Music Department Broadcasts THM Repertoire in 1977 by Nida Tüfekçi.The performance of the work played and sang by Feyzullah Çınar on TRT in 1978 was transcribed and analyzed. The search was performed with the survey model, which is one of the figurative search ways. In this work, whose lyrics are by Pir Sultan Abdal and composed by Feyzullah Çınar, the melodic nuclei of Uşşak, Hüseyni and Huzi, which are used in Traditional Turkish Music, are often handled inside the maqam structure, which is the principal component of the Anatolian motherland.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 21, 2023 |
Publication Date | December 26, 2023 |
Submission Date | March 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 108 |
Bu dergide yayımlanan makaleler Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır. Bu lisans, açık erişimli bir makalenin ticari olmayan bir şekilde tekrar kullanılmasına, yazar doğru atfedildiği sürece izin verir.