Internship is an important experience that supports the preparation of students for the business world by turning theoretical knowledge into practice in vocational education and contributing to the development of their professional skills. Students benefit from many applications to find internship places suitable for their interests, skills, and living conditions, where they can improve themselves professionally. However, although existing applications today are helpful in this regard, they are insufficient in terms of compliance with the desired qualities and interactions. In this study, a smart and innovative application with a graph-based database was developed, where users can enter their own information, the qualifications they want, and make recommendations for internship places or internship candidates in accordance with the data they enter into the system. The purpose of this application, called Smart Internship Mobile Assistant, is to make the internship search process easier and more effective by providing internship location and intern suggestions that meet the qualifications desired by interns and employers. The Smart Internship Mobile Assistant application includes a simple interface and an effective suggestion system. When registering for the application, the user enters his or her area of interest, work, and city information in addition to his or her personal information. The user encounters suggestions appropriate to the area of interest or work and city information entered on the home page. Thanks to the easy interface and suggestion system provided in the Smart Internship Mobile Assistant application, the internship/intern search process will become effective, allowing students to find a suitable internship place for them and employers to find suitable employee candidates.
The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK)
TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Yurt İçi Araştırma Projeleri Destek Programı kapsamında 1919B012220467 numaralı çalışma.
The activities carried out in this study were supported by TUBITAK in 2023 as study number 1919B012220467 within the scope of TUBITAK 2209-A University Students Domestic Research Projects Support Program.
Staj, mesleki eğitimde teorik bilgilerin uygulamaya dönüştürülmesini sağlayarak öğrencilerin iş dünyasına hazırlanmalarını destekleyen ve onların mesleki becerilerin gelişimine katkı sağlayan önemli bir deneyimdir. Öğrenciler, kendi ilgi alanlarına, becerilerine ve yaşam koşullarına uygun, kendilerini mesleki anlamda geliştirebilecekleri staj yerlerini bulma konusunda birçok uygulamadan yararlanmaktadır. Ancak günümüzde var olan uygulamalar bu konuda yardımcı olsa da istenilen niteliklere uygunluk ve etkileşim açısından yetersizdir. Bu çalışmada kullanıcıların kendilerine ait bilgileri, istedikleri nitelikleri girebileceği ve kullanıcılara sisteme girdikleri verilere uygun staj yeri veya stajyer adayı önerilerinde bulunacağı bir çizge tabanlı veri tabanına sahip akıllı ve yenilikçi uygulama geliştirilmiştir. Akıllı Staj Mobil Asistanı adı verilen bu uygulamanın amacı stajyer ve işverenlerin istediği niteliklere uygun staj yeri ve stajyer önerilerini sağlayarak staj yeri arama sürecini daha kolay ve etkili hale getirmektir. Akıllı Staj Mobil Asistanı uygulaması basit bir ara yüz ve etkin bir öneri sistemi içermektedir. Kullanıcı uygulamaya kayıt olurken kişisel bilgilerinin yanında kendi ilgi, çalışma alanını ve şehir bilgisini girer. Kullanıcı ana sayfada girdiği ilgi, çalışma alanı ve şehir bilgisine uygun önerilerle karşılaşır. Akıllı Staj Mobil Asistanı uygulamasının içerisinde sağlanan kolay ara yüz ve öneri sistemi sayesinde staj yeri ve stajyer arama süreci etkili hale gelecek, staj yapacak öğrencilerin kendilerine uygun staj yeri bulması ve işverenlerin de kendilerine uygun çalışan adaylarını kazanmasına olanak sağlanacaktır.
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK)
TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Yurt İçi Araştırma Projeleri Destek Programı kapsamında 1919B012220467 numaralı çalışma.
Bu çalışmada yürütülen faaliyetler, 2023 yılında TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Yurt İçi Araştırma Projeleri Destek Programı kapsamında 1919B012220467 numaralı çalışma olarak TUBİTAK tarafından desteklenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Software Engineering (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Yurt İçi Araştırma Projeleri Destek Programı kapsamında 1919B012220467 numaralı çalışma. |
Publication Date | November 14, 2023 |
Submission Date | October 11, 2023 |
Acceptance Date | November 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2 Issue: 2 |