In the context of both institutional practices and academic research, the positive interest shown in the services for spiritual counseling and care in Turkey is increasing day by day. In Turkey, where religious support mechanisms are gradually changing form due to the influence of secularism, the public institution that comes to the fore in institutional services in the mentioned field is the Presidency of Religious Affairs, which is a public authority in the field of religion. Within the scope of the service cooperation protocol with the Ministry of Youth and Sports, the issue of training the spiritual counselor has come to the fore, with the Presidency starting to provide spiritual counseling and care services in dormitories and youth centers. The history of the spiritual counseling and care services of the Presidency in the university student dormitories and youth centers is initially given in the article. Afterwards, in the article, in which the strengths and weaknesses of the mentioned services are stated in the context of institutional limitations, a spiritual counseling and care certificate program that can be used in youth studies on young people in Turkey is proposed. This certificate program is based on a modular system from the perspective of psychology of religion and developmental psychology as well as clinical psychology for increasing the basic and special field competencies in spiritual counseling and care services in youth studies. While developing the modules of the spiritual counseling and care certificate program in youth studies, the educational procedures in each module; they are grouped together in a way that they are interrelated, consecutive and prerequisite of each other and will provide qualification at the end of each module. According to this certificate program designed for spiritual counseling and care services in university youth studies in Turkey has three different modules: ‘Module 1: Spiritual Counseling and Care-[Beginner Level]-Basic Field Competence; Module 2: Spiritual Counseling and Care-[Intermediate Level]-Basic Field Competence; Module 3: Spiritual Counseling and Care-[Advanced Level]-Special Field Competence’. In addition, this proposed certificate program firstly aims to increase the core competencies of the participant’s ‘spiritual counseling and care’ and then the special field competence levels of ‘spiritual counseling and care in youth studies. This training program also emphasizes the special field proficiency levels of the participants in the field of spiritual counseling and care.
Spiritual counseling and care Presidency of Religious Affairs Training program Modular system
Gerek kurumsal uygulamalar gerekse akademik araştırmalar bağlamında Türkiye’deki manevi danışmanlık ve rehberlik hizmetlerine gösterilen pozitif ilgi her geçen gün artmaktadır. Sekülerizm etkisine bağlı olarak dinsel destek mekanizmalarının giderek form değiştirdiği Türkiye’de, adı geçen alandaki kurumsal hizmetlerde ön plana çıkan kamu kurumu ise din alanında kamusal bir otorite olan Diyanet İşleri Başkanlığı’dır. Gençlik ve Spor Bakanlığı ile yapılan hizmet işbirliği protokolü kapsamında, Başkanlık tarafından üniversite öğrenci yurtları ve gençlik merkezlerindeki manevi danışmanlık ve rehberlik hizmetlerinin verilmeye başlanmasıyla birlikte manevi danışmanın eğitimi konusu da gündeme gelmiştir. Makalede öncelikle Başkanlığın üniversite öğrenci yurtlarında ve gençlik merkezlerinde manevi danışmanlık ve rehberlik hizmetlerinin tarihçesine yer verilmiştir. Daha sonra ise kurumsal sınırlılıklar bağlamında söz konusu hizmetlerin güçlü ve zayıf yönlerinin belirtildiği makalede, Türkiye’deki yükseköğretim düzeyinde eğitim alan gençler üzerine yapılan gençlik çalışmalarında kullanılabilecek manevi danışmanlık ve rehberlik sertifika programı önerilmiştir. Bu geliştirilen sertifika programı, gençlik çalışmalarında manevi danışmanlık ve rehberlik hizmetlerindeki manevi danışmanların temel ve özel alan yeterliliklerinin arttırılmasına yönelik din psikolojisi ve gelişim psikolojisi ile klinik psikoloji perspektifinden hareketle modüler sisteme dayanmaktadır. Gençlik çalışmalarında manevi danışmanlık ve rehberlik sertifika programının modülleri geliştirilirken her modüldeki eğitsel işlemler; birbiriyle ilişkili, ardışık ve birbirinin ön koşulu olacak ve her bir modülün sonunda yeterlilik kazandıracak şekilde gruplandırılarak düzenlenmiştir. Türkiye’deki üniversite gençliği çalışmalarında manevi danışmanlık ve rehberlik hizmetleri için tasarlanan bu sertifika programına göre ‘1. Modül: Manevi Danışmanlık ve Rehberlik-[Başlangıç Düzeyi]-Temel Alan Yeterliliği; 2. Modül: Manevi Danışmanlık ve Rehberlik-[Orta Düzey]-Temel Alan Yeterliliği; 3. Modül: Manevi Danışmanlık ve Rehberlik-[İleri Düzey]-Özel Alan Yeterliliği’ şeklinde üç farklı modüle sahiptir. Ayrıca önerilen bu sertifika programı, katılımcıların öncelikle ‘manevi danışmanlık ve rehberlik’ temel alan yeterliliklerini ve daha sonra da ‘gençlik çalışmalarında manevi danışmanlık ve rehberlik’ özel alan yeterlilik düzeylerini yükseltmeyi amaçlamaktadır. Alan uzmanlığı temel alınarak modern eğitim paradigmasına uygun biçimde geliştirilen bu eğitim programı, aynı zamanda katılımcıların manevi danışmanlık ve rehberlik alanındaki özel alan yeterlilik düzeylerine de vurgu yapmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | May 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 3 |
Turkish Journal for the Spiritual Counselling and Care (TJSCC) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).