Research Article
BibTex RIS Cite

Covid-19 Pandemi Sürecinde Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Koronavirüs Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi

Year 2021, Volume: 1 Issue: 2, 50 - 61, 30.09.2021

Abstract

Amaç: Çalışma, Covid-19 pandemi sürecinde Sağlık bilimleri fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin kaygı düzeylerini belirlemeyi amaçlamıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örnekleme yöntemi kolayda örneklemedir. Veriler, anket yöntemi ile elde edilmiştir. Araştırma evrenini bir devlet üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilere demografik soruların yanı sıra Covid-19 pandemisinde yaşadıkları kaygı düzeylerini ölçmek için 5 maddeden oluşan “Koronavirüs Anksiyete Ölçeği’ ifadeleri yöneltilmiştir. Araştırma verileri SPSS 22.0 programı ile analiz edilmiştir. Bulgular: Araştırmaya sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören 377 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin 304’ü kadın, 73’ü erkektir. Öğrencilerin 179’i yurtta, 175’i ailesi ile birlikte ve 23’ü de evde tek ya da bir arkadaşı ile kalmaktadır. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin Covid-19 kaygı düzeylerinin, acil yardım ve afet yönetimi ile beslenme ve diyetetik bölümü öğrencilerinin covid-19 kaygı düzeylerinden anlamlı bir şekilde farklılaştığı ve daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin Covid-19 kaygı düzeylerinin beslenme ve diyetetik bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinden anlamlı bir şekilde farklılaştığı ve daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca sigara kullanan öğrencilerin kullanmayanlara göre kaygı düzeylerinde anlamlı bir fark olduğu ve sigara kullananların kaygı düzeylerinin daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin kaygı düzeyleri cinsiyete, sınıfa, barındıkları yere ve alkol kullanımına göre farklılık göstermemektedir. Sonuç: Covid-19 pandemi sürecinde öğrencilerin kaygı düzeylerinin cinsiyete, sigara kullanım durumlarına ve eğitim öğretim aldıkları bölümlere göre farklılık göstermektedir. Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin genel olarak Covid-19 kaygı düzeylerinin düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Lau, J.T.F., Yang, X., Pang, E., Tsui, H.Y., Wong, E. & Wing, Y.K. SARS-related perceptions in Hong Kong. Emerging Infectious Diseases, 2005;11(3):417-424.
  • Thornhill, R. & Fincher, C. L. The parasite-stress theory of sociality, the behavioral immune system, and human social and cognitive uniqueness. Evolutionary Behavioral Sciences, 2014;8(4): 257–264.
  • Taylor, M.R., Kingsley, E.A., Garry, J. S. & Raphael, B. Factors influencing psychological distress during a disease epidemic: Data from Australia’s fi rst outbreak of equine infl uenza. BMC Public Health, 2008; 8, 347.
  • T.D.K. (2020). Türk dil kurumu. https://sozluk.gov.tr.
  • Öz F. Sağlık alanında temel kavramlar. İmaj Yayınları; 2010.
  • Öztürk O. Ruh sağlığı bozuklukları. Nobel Tıp Kitapevleri; 2004.
  • Ekiz T., Ilıman E, Dönmez E. Bireylerin sağlık anksiyetesi düzeyleri ile covıd-19 salgını kontrol algısının karşılaştırılması. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 2020; 6(1): 139-154.
  • Bohlken J, Schömig F, Lemke MR, Pumberger M ve Heller SG. Covid-19 pandemic: Stress experience of healthcare workers- A short current review Psychiatrische Praxis, 2020; 47(4): 190-197.
  • Cao W, Fang Z, Hou G, Han M, Xu X, Dong J ve Zheng J. The psychological impact of the covid-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Resesarch, 2020; 287:1-5.
  • Koç, H. ve Arslan, C.Adaptation and psychometric evaluation of the Turkish Version of the Coronavirus Anxiety Scale. Journal of Cognitive Behaviour Psychotherapy Research, Advance online publication, 2021.
  • Van Widenfelt BM, Treffers PD, De Beurs E, Siebelink BM ve Koudijs E.Translation and cross-cultural adaptation of assessment instruments used in psychological research with children and families. Clinical Child and Family Psychology Review, 2005; 8(2):135–147.
  • Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L, Ho CS ve Ho RC. Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International journal of environmental research and public health, 2020;17(5):1729.
  • Pakenham KI, Landi G, Boccolini G, Furlani A, Grandi S ve Tossani E. The moderating roles of psychological flexibility and inflexibility on the mental health impacts of COVID-19 pandemic and lockdown in Italy. Journal of contextual behavioral science, 2020; 17: 109-118.
  • Godinic D, Obrenovic B ve Khudaykulov A. Effects of economic uncertainty on mental health in the COVID19 pandemic context: social identity disturbance, job uncertainty and psychological well-being model. Int. J. Innov. Econ. Dev, 2020; 6:61-74.
  • Odriozola-González P, Planchuelo-Gómez Á, Irurtia MJ ve de Luis-García R. Psychological effects of the COVID-19 outbreak and lockdown among students and workers of a Spanish university. Psychiatry research, 2020;290: 113108.

Determination of Coronavirus Anxiety Levels of Health Sciences Faculty Students in the Covid-19 Pandemic

Year 2021, Volume: 1 Issue: 2, 50 - 61, 30.09.2021

Abstract

Purpose: The study aimed to determine the anxiety levels of students studying at Health Sciences faculties during the Covid-19 pandemic. Materials and Methods: The sampling method of the research is convenience sampling. The data were obtained by the survey method. The population of the research consists of students studying at the Faculty of Health Sciences of a state university. In addition to demographic questions, students studying at the Faculty of Health Sciences were asked the "Coronavirus Anxiety Scale", consisting of 5 items, to measure their anxiety levels during the Covid-19 pandemic. Research data were analyzed with SPSS 22.0 program. Results: 377 students studying at the faculty of health sciences participated in the research. 304 of the students are female and 73 are male. However, it was determined that the Covid-19 anxiety levels of the students of the physiotherapy and rehabilitation department differed significantly and were higher than the anxiety levels of the students of the nutrition and dietetics department. 179 of the students stay in the dormitory, 175 with their families and 23 at home alone or with a friend. It was determined that the Covid-19 anxiety levels of the nursing department students differed significantly and were higher than the covid-19 anxiety levels of the emergency aid and disaster management and nutrition and dietetics department students. In addition, it was concluded that there was a significant difference in the anxiety levels of the students who smoked compared to the non-smokers, and that the anxiety levels of the smokers were higher. Anxiety levels of students do not differ according to gender, class, place of residence and alcohol use. Conclusion: During the Covid-19 pandemic, students' anxiety levels differ according to gender, smoking status and the departments they receive education. It has been concluded that the health sciences faculty students generally have low levels of Covid-19 anxiety.

References

  • Lau, J.T.F., Yang, X., Pang, E., Tsui, H.Y., Wong, E. & Wing, Y.K. SARS-related perceptions in Hong Kong. Emerging Infectious Diseases, 2005;11(3):417-424.
  • Thornhill, R. & Fincher, C. L. The parasite-stress theory of sociality, the behavioral immune system, and human social and cognitive uniqueness. Evolutionary Behavioral Sciences, 2014;8(4): 257–264.
  • Taylor, M.R., Kingsley, E.A., Garry, J. S. & Raphael, B. Factors influencing psychological distress during a disease epidemic: Data from Australia’s fi rst outbreak of equine infl uenza. BMC Public Health, 2008; 8, 347.
  • T.D.K. (2020). Türk dil kurumu. https://sozluk.gov.tr.
  • Öz F. Sağlık alanında temel kavramlar. İmaj Yayınları; 2010.
  • Öztürk O. Ruh sağlığı bozuklukları. Nobel Tıp Kitapevleri; 2004.
  • Ekiz T., Ilıman E, Dönmez E. Bireylerin sağlık anksiyetesi düzeyleri ile covıd-19 salgını kontrol algısının karşılaştırılması. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 2020; 6(1): 139-154.
  • Bohlken J, Schömig F, Lemke MR, Pumberger M ve Heller SG. Covid-19 pandemic: Stress experience of healthcare workers- A short current review Psychiatrische Praxis, 2020; 47(4): 190-197.
  • Cao W, Fang Z, Hou G, Han M, Xu X, Dong J ve Zheng J. The psychological impact of the covid-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Resesarch, 2020; 287:1-5.
  • Koç, H. ve Arslan, C.Adaptation and psychometric evaluation of the Turkish Version of the Coronavirus Anxiety Scale. Journal of Cognitive Behaviour Psychotherapy Research, Advance online publication, 2021.
  • Van Widenfelt BM, Treffers PD, De Beurs E, Siebelink BM ve Koudijs E.Translation and cross-cultural adaptation of assessment instruments used in psychological research with children and families. Clinical Child and Family Psychology Review, 2005; 8(2):135–147.
  • Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L, Ho CS ve Ho RC. Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International journal of environmental research and public health, 2020;17(5):1729.
  • Pakenham KI, Landi G, Boccolini G, Furlani A, Grandi S ve Tossani E. The moderating roles of psychological flexibility and inflexibility on the mental health impacts of COVID-19 pandemic and lockdown in Italy. Journal of contextual behavioral science, 2020; 17: 109-118.
  • Godinic D, Obrenovic B ve Khudaykulov A. Effects of economic uncertainty on mental health in the COVID19 pandemic context: social identity disturbance, job uncertainty and psychological well-being model. Int. J. Innov. Econ. Dev, 2020; 6:61-74.
  • Odriozola-González P, Planchuelo-Gómez Á, Irurtia MJ ve de Luis-García R. Psychological effects of the COVID-19 outbreak and lockdown among students and workers of a Spanish university. Psychiatry research, 2020;290: 113108.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Tuba Karabey This is me 0000-0002-2334-6560

Ahmet Mumcu This is me 0000-0001-6610-5073

Mehtap Aras 0000-0003-1194-8123

Publication Date September 30, 2021
Submission Date August 6, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 1 Issue: 2

Cite

Vancouver Karabey T, Mumcu A, Aras M. Covid-19 Pandemi Sürecinde Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Koronavirüs Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;1(2):50-61.