Abstract
Amaç: Tıp fakültesi öğrencilerinin HBV enfeksiyonu/aşısı ile ilgili farkındalığı, tutum ve davranışlarının araştırılmasıdır. Ayrıca öğrencilerin aşılanma/bağışıklık durumlarını belirlemektir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma veriler, online anket yöntemi ile elde edilmiştir. Bir devlet üniversitesi tıp fakültesi öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada araştırmacılar tarafından ilgili literatür incelenerek geliştirilen, “Katılımcı Bilgi Formu” ve “HBV aşısı/virüsü Bilgi ve Davranış Değerlendirme Formu” kullanıldı.
Bulgular: Çalışmaya %56,9’u kadın cinsiyette, yaş ortalaması 22,41±1,71 yıl olan toplam 274 tıp fakültesi öğrencisi katıldı. Katılımcıların %35’i 5. sınıf öğrencisi idi. Katılımcıların 90’ını (%32,8) preklinik (Dönem 1,2,3), 184’ünü (%67,2) klinik klinik (Dönem 4,5,6) sınıflar eğitim gören öğrenciler oluşturdu. Katılımcıların %98,9’u HBV enfeksiyonunu ve aşısını duyduğunu ifade etti. HBV açısından en sık bilgi kaynağı okuldu (%77,7). %75,5’si HBV aşısını olduğunu ancak %60,2’si bağışıklık durumunu bildiğini, %65,8’i HBV aşısını tıp fakültesine başlamadan önce olduğunu ifade etti. Katılımcıların %99,3’ü HBV’nin güvenilir ve koruyuculuğu yüksek bir aşısı olduğunu, ancak %77’si HBV’nun bulaştırıcılığının düşük olduğunu düşündüklerini bildirmişti.
Sonuç: Tıp fakültesi öğrencilerinin mesleki riskleri nedeniyle HBV konusundaki tüm soruları doğru cevaplamaları ve tümünün aşılanması beklenmektedir. Bu konudaki eğitim, farkındalığın ve aşılanma oranlarının arttırılması gerekmektedir.