Giriş: Gebelerin COVID-19 enfeksiyonundan korunmalarındaki ana kural izolasyon ve hijyen kurallarına dikkat etmeleridir. Bu noktada gebelerin bu kuralları biliyor ve uyguluyor olmaları anne-bebek sağlığı ve toplumsal olarak pandeminin önlenmesi açısından son derece önemlidir.
Amaç: Çalışma pandemi sürecinde gebelerin, COVİD 19 bilgi düzeyleri ile koronavirüs anksiyetesi arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Kesitsel, tanımlayıcı ve ilişki arayan çalışma, 27 Mayıs-15 Haziran 2021 tarihleri arasında elektronik ortamda, 356 gebe ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında; Tanıtıcı Bilgi Formu (TBF) ve Koronavirüs Anksiyete Ölçeği (KAÖ) kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistikler için sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, minimum, maksimum değerler kullanılmıştır. Veriler arasındaki ilişkiyi incelemek için Pearson Korelasyon analizi yapılmıştır. Yapılan istatistiksel testlerde p <0.05 anlamlılık seviyesi baz alınmıştır.
Bulgular: Çalışmada gebelerin %86.2’sinin gebelikte COVİD 19 enfeksiyonu geçirmediği, enfeksiyon geçiren gebelerin ise ruhsal durumlarının (%86.8) ve gebeliklerinin (%86.0) bu durumdan etkilendiği belirlenmiştir. Gebelerin %95.1’nin koronavirüs riskine karşı bilinen 14 kural hakkında doğru bilgiye sahip oldukları görülmüştür. Gebelerin %6.2’sinin koronavirüs anksiyete ölçeği puanının 9’un üzerinde yüksek koronavirüs anksiyetesine sahip oldukları belirlenmiştir. Gebelerin COVİD-19 enfeksiyonu hakkındaki bilgi düzeyleri ile KAÖ puan düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır (p>0.05).
Sonuçlar ve Öneriler: Çalışmada gebelerin COVİD-19 enfeksiyonu hakkındaki bilgi düzeylerinin yüksek, koronavirüs anksiyetesine düzeylerinin ise düşük olduğu belirlenmiştir. Gebelerin pandemi durumunda anksiyetelerinin kontrol edilebilmesi için etkili ve takipli bilgi kaynaklarının sunulması önerilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2023 |
Submission Date | January 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 2 |