Amaç: Bu çalışma evde bakım hizmeti veren hasta yakınlarının Temel Yaşam Desteği konusunda bilgi ve uygulama düzeylerini ölçme ile Temel Yaşam Desteği eğitimi sonrası verilen eğitimin etkinliğini değerlendirmesi amacıyla yapıldı.
Materyal ve Metod: Araştırma kapsamına alınan bireylere Temel Yaşam Desteği Eğitimi öncesi sosyodemografik bilgi formu ve Temel Yaşam Desteği bilgilerini ölçmeye yönelik 20 sorudan oluşan ön test, eğitim sonrası son test uygulandı. Araştırmaya katılan bireylerin yaş ortalaması 43.27±14.15 olan katılımcıların 17’si kadın (%65.4), 20’si evli (%76.9), 11’i ön lisans-lisans mezunu (%42.3), 17’si ilk yardım eğitimi almamıştır (%65.4). Analiz sonucunda evde bakım hizmeti veren kişilerin temel yaşam desteği eğitimi öncesi ve sonrası doğru yanıt sayıları arasında son test yönünde anlamlı bir farklılığın olduğu bulunmuştur (z=-4.46, p<.001). Evde bakım hizmeti veren kişilerin eğitim öncesi temel yaşam desteği sınavında doğru yanıt sayıları (U=62.50, p>.05) ve eğitim sonrası temel yaşam desteği sınavında doğru yanıt sayıları (U=57.50, p>.05) sıra ortalamalarının cinsiyete göre anlamlı olarak farklılaşmadığı bulunmuştur. Evde bakım hizmeti veren kişilerin yaşları ile eğitim öncesi temel yaşam desteği sınavında doğru yanıt sayıları arasında orta düzeyde negatif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuşken (rS=-.567, p<.01); eğitim sonrası temel yaşam desteği sınavında doğru yanıt sayıları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
Sonuç: Evde bakım hizmeti veren hasta yakınlarının Temel Yaşam Desteği konusunda bilgi ve uygulama düzeylerini ölçme ile Temel Yaşam Desteği eğitimi sonrası verilen eğitimin etkinliğini değerlendirme amacıyla yapılan çalışmamızda eğitim sonrası bilgi düzeylerinde eğitim öncesine göre anlamlı düzeyde bir artış olduğu tespit edildi. Hastalarının bakımı, acil durumlarda hastalarına ilk müdahale edecek kişiler olarak evde bakım veren kişiler anahtar rol oynamaktadır. Hastalarını ilk görecek, ilk değerlendirmesini yapacak, ilk müdahalede bulunacak bakım verenlere bu konularda eğitimler yapılmalı, bağlı oldukları kurumlar bu eğitimleri düzenli olarak tekrarlamalıdır.
Aim: This study was carried out to measure the knowledge and practice levels of the relatives of patients who provide home care services on Basic Life Support and to evaluate the effectiveness of the training given after the Basic Life Support training.
Matherial and Method: A pre-test consisting of 20 questions to measure the sociodemographic information form and Basic Life Support information was applied to the individuals included in the study before the Basic Life Support Training, and a post-test after the training. The mean age of the individuals participating in the study was 43.27±14.15, 17 of them were female (65.4%), 20 of them were married (76.9%), 11 of them were associate degree-bachelor's graduates (42.3%), 17 of them did not receive first aid training (% 65.4). As a result of the analysis, it was found that there was a significant difference in the post-test direction between the number of correct answers before and after the basic life support training of the home care providers (z=-4.46, p<.001). The number of correct answers in the pre-training basic life support exam (U=62.50, p>.05) and the number of correct answers in the post-training basic life support exam (U=57.50, p>.05) of home care providers were significantly different by gender. found to differ. While there was a moderately negative and significant relationship between the ages of home care providers and the number of correct answers in the pre-education basic life support exam (rS=-.567, p<.01); There was no significant relationship between the number of correct answers in the post-training basic life support exam.
Result: In our study, which was carried out to measure the knowledge and practice levels of the relatives of patients who provide home care services, and to evaluate the effectiveness of the training given after the Basic Life Support training, it was determined that there was a significant increase in the knowledge levels after the training compared to the pre-training. Home caregivers play a key role in the care of their patients, as the first responders to their patients in an emergency. Caregivers who will see their patients for the first time, make the first evaluation, and give first aid should be trained on these issues, and the institutions they are affiliated with should repeat these trainings regularly.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2023 |
Submission Date | October 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 3 |