Sinema sanatının içerisinden çıktığı toplumla organik bağlar içerdiği bilinmektedir. Toplumsal
pratiklerden doğan ve yine toplumla buluşan sinemanın ideolojilerden bağımsız olduğunu düşünmek
mümkün değildir. Bireysel ve hatta toplumsal farklılıklara rağmen günümüz insanının az sayıdaki
ortak noktalarından bir tanesi neşeli-mutlu bir hayat yaşama isteğidir. Sinemanın topluma ayna tutma,
toplumu etkileme ve yönlendirme noktasındaki etkililiğinden hareketle bu çalışma neşeli, mutlu bir
hayata ilişkin reçetenin beyaz perde de ne şekilde sunulduğu sorunsalından yola çıkmakta ve bu amaç
doğrultusunda Neşeli Hayat (Yılmaz Erdoğan/2009) adlı film ideolojik film eleştirisi yöntemi ile ele
alınmaktadır. Yapılan inceleme sonucunda Türk Sinema tarihindeki birçok örneğe benzer olarak ele
alınan Neşeli Hayat adlı filmde de kır-kent, geleneksel-modern çatışması içerisinde ailenin ve aile
bağlarının mutlu bir hayatın temel belirleyicisi olduğu görüşü vurgulanmaktadır. Bu mesajla
ilişkilendirilerek egemen ideoloji ve ataerkil yapıya ilişkin kodlar filmin içerisinde toplumsal
uylaşımlara uygun bir biçimde yeniden üretilmekte, meşrulaştırılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2020 |
Submission Date | September 4, 2019 |
Acceptance Date | November 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |