This study included the assessment of final project deliveries, interview and survey results of 67 freshman students of the Introduction to Design II course in the Department of Interior Architecture, Faculty of Architecture and Design at Kocaeli University, Turkey. The aim of this study was to reveal how concept development process affected students’ understanding of design and their creativity in interior architecture design education. Within the scope of the study, the methods that the students used during the design process and the connections between these methods and design products were examined as well as the progression of those in the process who were directed to develop concepts. It was observed, as a result of the study, that the group who were informed about concept development process and were directed to develop concepts were able to generate original and innovative designs. In this context, it is thought that the study will contribute to improve the students’ creativity by helping them consciously use concept development method in the design process.
Çalışma, Kocaeli Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi İç Mimarlık Bölümü, 1. sınıf Tasarıma Giriş II dersi alan 67 öğrencinin dönem sonu proje teslimlerinin, görüşme ve anket sonuçlarının
değerlendirmesini içermektedir. Çalışmanın amacı, iç mimarlık mekan tasarımı eğitiminde kavram geliştirme sürecinin, öğrencilerin tasarım anlayışlarına ve yaratıcılıklarına olan etkisinin ortaya koyulmasıdır. Öğrencilerin tasarım süreci içinde kullandığı yöntemler, bu yöntemlerle tasarım ürünleri arasındaki ilişki ve kavram geliştirme yöntemini kullanmaya yönlendirilen grubun süreç içindeki ilerlemesi, çalışmanın kapsamı içinde incelenmektedir. Çalışmanın sonucunda, kavram geliştirme süreci hakkında bilgilendirilen ve kavram geliştirme yöntemini kullanmaya yönlendirilen grubun, özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya koyabildiği gözlemlenmiştir. Bu bağlamda çalışmanın, öğrencilerin tasarım sürecinde kavram geliştirme yöntemini bilinçli şekilde kullanmalarına yardımcı olacağı ve yaratıcılıklarını geliştirmelerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 2, 2020 |
Submission Date | February 9, 2020 |
Acceptance Date | April 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 3 |