In this study, the metaverse, self-presentation in the metaverse have been evaluated. Metaverse which is the popular topic of recent times is called the future of the internetMetaverse and its features are explained in the context of consumption culture through examples of new technologies such as Web 3, VR, AR, MR and NFT, and how self-presentation is made through new products of worldwide brands. As a result of the research, users in the metaverse, where not only interpersonal communication processes, but also all kinds of relationships will be perceived as if they were experienced in the physical world; In order to feel valuable, to be approved, to belong and to experience all kinds of emotions, it has been reached that they will present their selves on this platform with showcase performances, and for this, they construct and present their own status, socioeconomic class, identities and images through NFTs. In the world of the future, physical life seems to be recreated in the metaverse. This study, in which case analysis is used, one of the qualitative research methods, is important in terms of its contribution to the field, as it is one of the first studies on metaverse and self-presentation in Turkey.
Interpersonal Communication Self-Presentation Metaverse Digital Communication Information Technologies
Bu çalışmada son zamanlarda çok güncel olan ve henüz kavramsal çerçevesi çizilememiş internetin geleceği olarak adlandırılan Metaverse kavramı ve Metaverse’de benlik sunumu değerlendirilmiştir. Metaverse ve özellikleri, inşasında gerekli olan Web 3, sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik, karma gerçeklik ve NFT gibi yeni teknolojiler ve dünya çapındaki markaların yeni ürünleri vasıtasıyla benlik sunumunun nasıl yapıldığı örnekler üzerinden tüketim kültürü bağlamında açıklanmıştır. Araştırma sonucunda sadece kişilerarası iletişim süreçleri değil, her tür ilişkinin de adeta fiziksel dünyada yaşanıyormuşçasına algılanacağı Metaverse’de kullanıcılar; değerli hissetmek, onaylanmak, ait olmak, her tür duyguyu deneyimlemek adına benliklerini vitrin performansları ile bu platformda sunacakları, bunun için de NFT’ler aracılığıyla kendi statülerini, sosyoekonomik sınıflarını, kimliklerini, imajlarını kurgulayıp sunduklarına erişilmiştir. Geleceğin dünyasında fiziksel yaşam Metaverse’de tekrar yaratılacak gibi görünmektedir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum analizinin kullanıldığı bu çalışma, Metaverse ve benlik sunumu konusunda Türkiye’de yapılan ilk çalışmalardan olması sebebiyle, alana katkısı bakımından önem arz etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2022 |
Submission Date | January 28, 2022 |
Acceptance Date | February 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 2 |