İletişim çalışmalarında kuramsal bilginin önemi tartışılmaz biçimde büyüktür. Araştırmacı tarafından ele alınan problemin incelenmesi ve çözümü için kuramsal bilginin rehberliği, elde edilecek sonucun sınanması ve bilim normlarında sunulabilmesi için gereklidir. Ancak iletişim içerikli derslerde bu bilgilerin öğrencilere aktarılmasında sorunlar yaşanabilmektedir. Bu sorunların başında gelen öğrencideki dikkat ve meditasyon eksikliği önemli bir problem olarak göze çarpmaktadır. Problemin aşılabilmesi içinse uygulamalı ders anlatımının önemli olduğu değerlendirilmektedir. Bu bağlamda çalışmanın araştırma aşamasında İstanbul Aydın Üniversitesi Yeni Medya Programının 13 yüksek lisans öğrencisiyle odak grup çalışması gerçekleştirilmiştir. Güz 2021-2022 eğitim-öğretim döneminde yer alan Yeni Medya Uygulamaları dersinde öğrencilerle odak grup biçiminde çalışılmıştır. Ders bağlamında bazı iletişim kuramları uygulamalı biçimde öğrencilere aktarılmış, öğrencilerden derslerde aktarılan kuramsal bilgilerle ilişkili makale yazmaları istenmiştir. Öğrencilerin araştırmalarıyla ilgili makale çalışmaları bağlamında iki ay içinde veriler toplanmış ve araştırmalar sona ermiştir. Bu araştırmalarda saptanan ve incelenen problemlerin kuramlarla ne ölçüde örtüştüğü ve bu bilgilerin ne ölçüde uygulanabildiği içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Böylelikle kuramsal ders içeriği ile uygulamalı dersler arasındaki uygunluk derecesi ve öğrenci açısından kalıcılığı araştırılmıştır.
The importance of theoretical knowledge in communication studies is indisputably great. Guidance of theoretical knowledge for the examination and solution of the problem handled by the researcher is necessary for testing the result to be obtained and presenting it in scientific norms. However, there may be problems in transferring this information to students in courses with communication content. At the beginning of these problems, the lack of attention and meditation in the student stands out as an important problem. In order to overcome the problem, it is considered that applied lectures are important. In this context, a focus group study was conducted with 13 graduate students of Istanbul Aydın University New Media Program during the research phase of the study. In the New Media Applications course in the Fall 2021-2022 academic year, students were studied in a focus group form. In the context of the lesson, some communication theories were transferred to the students in a practical way, and the students were asked to write articles related to the theoretical information conveyed in the lessons. In the context of article studies on students' research, data were collected within two months and the research was concluded. The extent to which the problems identified and analyzed in these studies overlap with the theories and to what extent this information can be applied were examined by the content analysis method. Thus, the degree of compatibility between the theoretical course content and the applied courses and its permanence in terms of students were investigated.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 7, 2022 |
Submission Date | July 6, 2022 |
Acceptance Date | August 10, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 4 |