ÖZ
Bu makale kara filmin tarihi, özü ve özellikleri üzerine değerli araştırmalardaki önemli argümanları ele almakta, kara filmi yeniden değerlendirmenin daha doğrudan bir yolunu sağlamak için kara filme bir fenomen olarak yaklaşmaktadır. Bu sebeple bu çalışma, teorik arka planını temellendirmek için sinemada kara film üzerine kapsamlı bir tartışma derlemesini içermeyi önermektedir. Sofra Sırları (2017) filmi, filmin anlatı yapısının ve karakterlerinin kara film ekseninde analiz edilmesi için özel bir vaka olarak ele alınmaktadır. Böylelikle, bu çalışmada Sofra Sırları filmi hikaye akışı, temaları, çatışmaları ve belirli standartlara göre yaratılmış karakterleri ele alınarak kara film ekseninde analiz edilmektedir. Çalışmanın ana amaçlarından birisi; bir Türk filminin anlatı yapısı kara film formülü temel alınarak incelenebilir mi fikrini sorgulamaktır. Bu nedenle bu çalışma, kara filme özgü bir ton ve hali belirlemekten öte, bir Türk filminde kara filme ait bir yapıyı araştırmaktadır. Buna binaen, bu makale Türk Sineması’nda kara filmin durumuna dair yeni bir anlayış geliştirmeyi ve küresel kara film olgusunun çağdaş kullanımına yeniden bir değerlendirme sunmayı hedeflemektedir.
Anahtar Kelimeler: Kara film, Fenomen, Ölümcül kadın, Sofra sırları, Türk sineması.
ABSTRACT
This article addresses significant arguments in seminal studies on film noir’s history, essence, and conventions. It approaches film noir as a phenomenon to provide a more direct way of reconsidering noir in cinema. Therefore, the study proposes to cover a comprehensive collection of debates on noir in cinema to ground the theoretical background. Serial Cook (2017) is approached as a particular case to analyze the narrative structure and characters in the scope of film noir conventions. Therefore, the article analyzes the noirish qualities of Serial Cook based on the story plot, themes, conflicts, and prototypical characters. One of the purposes of the study is to question Can a Turkish movie’s structure be examined based on the film noir formula. Thus, the study searches for a film noir structure in a Turkish movie more than scoping a noirish tone and mood. For this reason, the article aims to broaden a new understanding of film noir’s condition in Turkish cinema and present a reconsideration of the contemporary usage of the global film noir phenomenon.
Keywords: Film noir, Phenomenon, Femme fatale, Serial cook, Turkish cinema.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Radio-Television, Filmmaking and Directing, Cinema Theories, Cinema and Aesthetics |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | August 30, 2023 |
Publication Date | October 1, 2023 |
Submission Date | July 1, 2023 |
Acceptance Date | August 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 4 |