Bu araştırma, Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni adaylarının, bilişim teknolojileri (BT) kullanımının Türkçeye etkileri hakkındaki görüşlerini ortaya koymak için yapılmıştır. Çalışma grubunu, 2014-2015 öğretim yılında Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Formasyon Programında öğrenim gören 84 Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Çalışmanın tematik çerçevesi araştırmacılar tarafından gerçekleştirilen alan yazın taraması ve uzman görüşleri doğrultusunda belirlenmiştir. Uygulama sürecinde öğretmen adaylarından, BT kullanımın Türkçeye etkileri ile ilgili görüşlerini kompozisyon şeklinde yazmaları istenmiştir. Görüşme sonucunda elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği ve betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının görüşlerini yansıtmak için doğrudan alıntılar yapılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının görüşleri, BT kullanımının Türkçeye olumsuz etkileri olduğu yönündedir. Özellikle İngilizce kelimelerin kullanımı, yazım ve noktalama işaretlerinin göz ardı edilmesi ve yazımda kural dışı kısaltma kullanımı boyutları açısından olumsuz görüş bildirmişlerdir. Bundan sonraki araştırmacılar için, BT’nin bilinçli kullanımının sağlanmasına yönelik çalışmalar yapılması önerilebilir. Ek olarak, BT’nin olanaklarından yararlanılarak yapılabilecek bu çalışmalarla dilin kurallarının iletişimdeki önemi ve gerekliliğine ilişkin bir farkındalık oluşturulabilir.
Anahtar Sözcükler: Bilişim teknolojileri, dil, Türkçe
The Impact of the Use of Information Technologies on Turkish
Abstract
This research has been carried out to receive opinions of teacher candidates of Turkish Language and Literature about the effects of IT on Turkish. The study group is limited to the 84 teacher candidates of Turkish Language and Literature, who are studying at formation program, Faculty of Education, Trakya University in 2014-2015 academic years. The scope of study and thematic structure for descriptive analysis have been determined in accordance with literature review and opinions of experts. In this respect, teacher candidates were asked to write a composition about effects of IT on Turkish. Descriptive analysis technique and descriptive statistics were performed to analyse the obtained data from the compositions written by the teacher candidates. Moreover, direct quotations were used to reflect the opinions of teacher candidates. According to the obtained results of the study, the teacher candidates are of the opinion that IT have negative effect on the Turkish. However, teacher candidates expressed negative opinions on the uses of English word in Turkish, spelling and punctuation errors and erroneous abbreviations in IT. With these results in mind, it has become evident that the conscious use of IT is necessary. The IT courses that should be offered at all levels of education are significant in preventing the adverse effects of unconscious use of IT. For the further research, it is suggested that studies regarding the conscious use of IT should be carried out. In addition, with help of these studies utilizing IT facilities, awareness can be raised with reference to the importance of language rules and its necessity in communication.
Keywords: Information technologies, language, Turkish
This research has been carried out to receive opinions of teacher candidates of Turkish Language and Literature about the effects of IT on Turkish. The study group is limited to the 84 teacher candidates of Turkish Language and Literature, who are studying at formation program, Faculty of Education, Trakya University in 2014-2015 academic years. The scope of study and thematic structure for descriptive analysis have been determined in accordance with literature review and opinions of experts. In this respect, teacher candidates were asked to write a composition about effects of IT on Turkish. Descriptive analysis technique and descriptive statistics were performed to analyse the obtained data from the compositions written by the teacher candidates. Moreover, direct quotations were used to reflect the opinions of teacher candidates. According to the obtained results of the study, the teacher candidates are of the opinion that IT have negative effect on the Turkish. However, teacher candidates expressed negative opinions on the uses of English word in Turkish, spelling and punctuation errors and erroneous abbreviations in IT. With these results in mind, it has become evident that the conscious use of IT is necessary. The IT courses that should be offered at all levels of education are significant in preventing the adverse effects of unconscious use of IT. For the further research, it is suggested that studies regarding the conscious use of IT should be carried out. In addition, with help of these studies utilizing IT facilities, awareness can be raised with reference to the importance of language rules and its necessity in communication.
Keywords: Information technologies, language, Turkish
Bilişim Teknolojilerinin Kullanımının Türkçeye Etkileri
Öz
Bu araştırma, Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni adaylarının, bilişim teknolojileri (BT) kullanımının Türkçeye etkileri hakkındaki görüşlerini ortaya koymak için yapılmıştır. Çalışma grubunu, 2014-2015 öğretim yılında Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Formasyon Programında öğrenim gören 84 Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Çalışmanın tematik çerçevesi araştırmacılar tarafından gerçekleştirilen alan yazın taraması ve uzman görüşleri doğrultusunda belirlenmiştir. Uygulama sürecinde öğretmen adaylarından, BT kullanımın Türkçeye etkileri ile ilgili görüşlerini kompozisyon şeklinde yazmaları istenmiştir. Görüşme sonucunda elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği ve betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının görüşlerini yansıtmak için doğrudan alıntılar yapılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının görüşleri, BT kullanımının Türkçeye olumsuz etkileri olduğu yönündedir. Özellikle İngilizce kelimelerin kullanımı, yazım ve noktalama işaretlerinin göz ardı edilmesi ve yazımda kural dışı kısaltma kullanımı boyutları açısından olumsuz görüş bildirmişlerdir. Bundan sonraki araştırmacılar için, BT’nin bilinçli kullanımının sağlanmasına yönelik çalışmalar yapılması önerilebilir. Ek olarak, BT’nin olanaklarından yararlanılarak yapılabilecek bu çalışmalarla dilin kurallarının iletişimdeki önemi ve gerekliliğine ilişkin bir farkındalık oluşturulabilir.
Anahtar Sözcükler: Bilişim teknolojileri, dil, Türkçe
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2016 |
Submission Date | December 6, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 7 Issue: 1 |