The aim of the study is to examine the views of
preservice biology teachers about the use of Kahoot in biology teaching and the effect of Kahoot use
on preservice biology teachers’ motivation levels. In the study, the mixed
model was used. The study group included 15 sophomore pre-service
teachers attending the Department of Biology Education in the Spring Term
of 2015-2016. As the data collection tools, an interview form and the
motivation scale were used in the study. According to the findings in the
study, it could be stated that the preservice biology teachers’ motivation
levels increased after the application process and that they mostly reported
positive opinion about the Kahoot applications. In addition, the preservice
teachers said they wanted to use Kahoot in future because it resulted in more
enjoyable lessons, active participation and more permanence. On the other
hand, some preservice teachers stated that their failure in scoreboard during
the application process was demoralizing and that the students’ insufficient
technological skills might have affected the process negatively.
Bu araştırmanın amacı biyoloji öğretiminde Kahoot
kullanımına yönelik öğretmen adaylarının görüşlerini ve bir oyunlaştırma ortamı
olan Kahoot kullanımının öğretmen adaylarının motivasyon düzeylerine etkisini
incelemektir. Araştırmada yöntem olarak karma model kullanılmıştır.
Araştırmanın katılımcılarını 2015-2016 öğretim yılı bahar döneminde Biyoloji
Eğitimi Anabilim dalı ikinci sınıfına devam eden 15 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak görüşme formu ve motivasyon ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmanın bulgularına göre uygulama sürecinden sonra öğretmen adaylarının motivasyon
düzeylerinin arttığı ve Kahoot uygulamalarına ilişkin çoğunlukla olumlu görüş
bildirdikleri söylenebilir. Ayrıca adaylar Kahoot uygulamalarının kalıcılığı
arttırdığı, derslerin daha eğlenceli geçmesini ve aktif katılımı sağladığı için
gelecekte kullanmayı düşündüklerini ifade etmişlerdir. Diğer taraftan bazı
öğretmen adayları uygulama sürecinde sonuç tablosunda alt sıralarda yer almanın
moral bozucu olduğunu ve öğrencilerin yeterli teknolojik becerilere sahip
olmamalarının sürece olumsuz yansıyabileceğini ifade etmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Submission Date | August 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 8 Issue: 4 |