The digital stories enable the students to understand
the nature of science easier by means of technology. In this context, it is
essential that there are the teachers, who are able to educate the creative
thinking individuals that are dominant to the scientific processes and to offer
any learning environments in which qualified education can be provided to their
students. For this purpose, the science teacher candidates are required to
create digital stories on the science subjects and achievements of 3rd
and 4th grades by using the technology. An interview form designed
by the researchers was prepared to determine the opinions of the teacher
candidates about their experience in digital story preparation and the use of
digital story in science teaching. With this interview form, the data of the
researchers was collected by taking the voice record of the teacher candidates.
The interviews were solved by descriptive analysis technique. As a result, the
teacher candidates stated that the digital stories should be included in the
science lessons, that the digital stories paid attention to the subject, and
were fun and avocatory, and that permanent learning was provided. The teacher
candidates stated that they would benefit from the digital stories in their
professional lives, that the digital stories would be effective in science
teaching, and that the teacher candidates notices the importance of using the
technology in the science courses in these applications.
Öğretim
sürecinde teknoloji kullanımı etkili öğrenme ortamları sağlamakta, anlamayı
kolaylaştırmaktadır. Eğitimde yeni yaklaşımlara ihtiyaç duyulması ve yeni
yaklaşımlardan olan dijital öykülemenin ihtiyaçlara cevap verebilecek nitelikte
olması, dijital öyküleme yönteminin önemini artırmıştır. Dijital öyküler
öğrencilerin teknoloji yardımıyla fen bilimlerinin doğasını daha kolay
anlamalarını sağlar. Bu bağlamda, bilimsel süreçlere hâkim, yaratıcı düşünen
bireyleri yetiştirecek ve bu alanlarda öğrencilerine nitelikli eğitim
verilebilecek öğrenme ortamları sunabilecek öğretmenlerin olması önem
kazanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Fen Bilimleri öğretmen adaylarının
teknolojiyi kullanarak 3 ve 4.sınıf fen bilimleri konu ve kazanımlarına yönelik
dijital öyküler oluşturmaları istenmiştir. Öğretmen adaylarının dijital öykü
hazırlama sürecinde yaşadıkları deneyimlerinin ve dijital öykülerin fen
öğretiminde kullanılmasına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi için
araştırmacılar tarafından yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Bu
görüşme formu ile öğretmen adaylarının ses kaydı alınarak araştırmanın verileri
toplanmıştır. Görüşmeler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Sonuç
olarak, öğretmen adayları fen bilimleri derslerinde dijital öykülere yer
verilmesi gerektiğini, dijital öykülerin konuya dikkat çektiğini, eğlenceli ve
merak uyandırıcı olduğunu ve bu sayede kalıcı öğrenmenin sağlanacağını ifade
etmişlerdir. Öğretmen adayları mesleki
yaşantılarında dijital öykülerden faydalanacaklarını, fen bilimleri öğretiminde
dijital öykülerin etkili olacağını ve bu uygulamalarla fen bilimleri
derslerinde teknoloji kullanımının öneminin farkına vardıklarını
belirtmişlerdir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2018 |
Submission Date | May 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 3 |