In today's information society, the importance of measurement evaluation, which is one of the indispensable elements of education, is increasing. Because the social studies course is a course for acquiring knowledge, skills, attitudes and values about society and life, the types of questions to be used while preparing the textbooks should be selected in accordance with the characteristic of the behaviour to be measured. In this study, it was determined whether there was a quality and quantity difference between the unit end evaluation questions of the textbooks of the 4th and 5th grade prepared according to the old (2005) and the new (2017). In addition, proposals have been made regarding the positive and negative aspects of the change. This research was conducted through a document review which is one of the qualitative research methods. As a result; only the traditional measurement and evaluation methods were included in the 4th and 5th grade social studies textbook unit final assessment, 2005 and 2017 social studies curriculum. The maximum number of mistakes in short answer and paired questions was determined in the 2017 curriculum., and the maximum number of errors in the correct answer and multiple choice tests was determined in the 2005 curriculum.
4th and 5th class, social studies books unit assessment analysis of bloom taxonomy questions
Ahi Evran University
EGT.A4.18.008
Öğretimin vazgeçilmez unsurlarından biri olan ölçme-değerlendirmenin önemi giderek artmaktadır. Sosyal bilgiler dersi toplumsal yaşamla ilgili bilgi, beceri, değer ve tutum kazandırmaya yönelik bir ders olması hasebiyle ders kitapları hazırlanırken kullanılacak soru türlerinin, ölçülecek davranışın özelliğine uygun olarak seçilmesi gerektiği söylenebilir. Bu araştırmada, eski (2005) ve yeni (2017) programa göre hazırlanmış 4. ve 5 sınıfta ders kitaplarının ünite sonu değerlendirme soruları arasında nitelik ve nicelik yönünden bir farklılık olup olmadığına bakılıp yapılan değişikliğin olumlu ve olumsuz yönlerine ilişkin önerilerde bulunulmuştur. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak; 2005 ve 2017 Sosyal Bilgiler programı 4. ve 5.sınıf sosyal bilgiler ders kitapları ünite sonu değerlendirme sorularında sadece geleneksel ölçme-değerlendirme yöntemlerine yer verilmiştir. En fazla hata 2005 programında çoktan seçmeli testlerde tespit edilmiştir. Kısa cevaplı ve eşleştirmeli sorularda en fazla hata 2017 programında tespit edilmişken doğru-yanlış ve çoktan seçmeli testlerde ise en fazla hata 2005 programında tespit edilmiştir.
4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler kitapları ünite değerlendirme bloom taksonomisi sorularının analizi
EGT.A4.18.008
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | EGT.A4.18.008 |
Publication Date | October 26, 2020 |
Submission Date | September 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 11 Issue: 4 |