The aim of this study is to examine the effect of the European Championship of the Turkish National Women's Volleyball Team on the volleyball attitudes of high school students between the ages of 14-17. In the study, the data were collected using the Personal Information Form prepared by the researcher and the "Volleyball Attitude Scale" developed by Böke and Güllü (2020) to measure volleyball attitudes. Total of 352 students, 165 female and 187 male, ranging in age (Xage 15.46±0.86) studying in Project schools in Bitlis province, participated in the study. The study data were analyzed with SPSS 26 package program. Since the data were not normally distributed, Mann Whitney U test was applied for pairwise comparisons and Kruskal Wallis H-test was applied for multiple comparisons. According to the Mann Witney U Test for the gender variable, a significant difference was found in the volleyball attitudes of women compared to men [U=11760,500, p<0,05]. There was no significant difference between the age variable and volleyball attitudes of the participants [X2=1,112, p>0,05]. According to the results of the Kruskal Wallis H Test, a significant positive difference was found in the volleyball attitudes of those who were interested in volleyball for 4-6 years and over 7 years [X2=117,87, p<0,05]. A significant positive difference was found between the frequency of watching the matches of the National Women's Volleyball team and their volleyball attitudes [X2=96,72, p<0,05]. A significant positive difference was found between the frequency of watching the European Championship matches of the National Women's Volleyball team and their volleyball attitudes [X2=68,22, p<0,05]. It was concluded that the general matches of the National Women's Volleyball team and the champions of the European Championship positively affected the volleyball attitudes of the participants who watched the matches frequently or all the matches with a significant difference.
Mus Alparslan University, Ministry of Education
Bu çalışmanın amacı Türkiye A Milli Kadın Voleybol takımının Avrupa Şampiyonluğunun 14-17 yaş aralığındaki lisede öğrenim gören öğrencilerin voleybol tutumlarına etkisinin incelenmesidir. Çalışmada verileri araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ve voleybol tutumlarının ölçülmesi için Böke ve Güllü (2020) tarafından geliştirilen “Voleybol Tutum Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırmaya Bitlis ilindeki Proje okullarında okuyan yaşları (Xyaş 15,46±0,86) arasında değişen 165’i kadın 187’si erkek olmak üzere toplam 352 öğrenci katılmıştır. Çalışma verileri SPSS 26 paket programı ile analiz edilmiştir. Veriler normal dağılmadığından Non-parametrik testlerden ikili karşılaştırmalarda Mann Whitney U testi uygulanmış çoklu karşılaştırmalarda ise Kruskal Wallis H-testi uygulanmıştır. Cinsiyet değişkeni için Mann Witney U Testine göre kadınların erkeklere göre voleybol tutumlarında üst düzeyde anlamlı farklılık tespit edilmiştir [U=11760,500, p<0,05]. Katılımcıların yaş değişkeni ile voleybol tutumları arasında anlamlı bir farklılık yoktur [X2=1,112, p>0,05]. Kruskal Wallis H Testi sonuçlarına göre 4-6 yıl ve 7 yıl üzeri voleybol ile ilgilenenlerin voleybol tutumlarında pozitif yönde anlamlı farklılık tespit edilmiştir [X2=117,87, p<0,05]. A Milli Kadın Voleybol takımının maçlarını izleme sıklığı ile voleybol tutumları arasında sıklıkla izleyen ve tüm maçları izleyenlerin pozitif yönde anlamlı farklılık saptanmıştır [X2=96,72, p<0,05]. A Milli Kadın Voleybol takımının Avrupa Şampiyonası maçlarını izleme sıklığı ile voleybol tutumları arasında pozitif yönde anlamlı bir farklılık saptanmıştır [X2=68,22, p<0,05]. A Milli Kadın Voleybol takımının genel maçlarının ve Avrupa Şampiyonasında şampiyon olan Millilerin maçlarını sıklıkla veya tüm maçları izleyen katılımcıların voleybol tutumlarını anlamlı bir farklılıkla pozitif yönde etkilediği sonucuna varılmıştır.
Muş Alparslan Üniversitesi, Milli Eğitim Bakanlığı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy, Exercise and Sports Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2024 |
Submission Date | July 14, 2024 |
Acceptance Date | October 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 4 |