Turizm Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Medyaya Yönelik Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla İncelenmesi
Year 2018,
Volume: 5 Issue: 1, 166 - 176, 28.06.2018
Seden Doğan
,
Mehtap Yücel Güngör
,
Ozan Güngör
Abstract
Bu araştırmanın amacı alternatif bir ölçme
değerlendirme tekniği olan Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) aracılığıyla,
turizm alanında 3 farklı programda eğitim veren Adnan Menderes Üniversitesi
Davutlar Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören ön lisans öğrencilerinin sosyal
medya kavramı ile ilişkili kavramlar hakkında bilişsel yapılarını ortaya
koymaktır. Bu amaç doğrultusunda meslek yüksekokulunda Aşçılık, İkram
Hizmetleri ve Turizm ve Otel İşletmeciliği Programları 1. ve 2. sınıflarında
öğrenim gören toplam 275 öğrenciye KİT uygulanmıştır. Öğrencilere sosyal medya
anahtar kavramı verilmiş ve belli bir süre içinde bu anahtar kavramın akıllarına
getirdiği kelimeleri yazmaları istenmiştir. Elde edilen veriler bir frekans
tablosuna kaydedilmiştir. Bu frekans tablosundaki veriler ile öğrencilerin
bilişsel yapısını ortaya koyan kavram haritası çizilmiştir. Ayrıca anahtar
kavrama yönelik olarak kurdukları ilgili cümleler, içerdikleri anlam ve sahip
oldukları özelliklere göre sınıflandırılarak analiz edilmiştir. Elde edilen
bulgulara göre öğrencilerin sosyal medya anahtar kavramı ile en çok ilişkilendirdikleri
kavramlar Instagram ve Facebook gibi sosyal medya platformlarına yönelik;
Whatsapp gibi iletişim platformlarına yönelik; fotoğraf paylaşma ve haberleşme
gibi kullanım nedenlerine yönelik; video ve hızlı iletişim gibi işlevselliğe
yönelik; merak ve bağımlılık gibi duygu ve düşüncelere yönelik ve son olarak Kerimcan
Durmaz ve Beşiktaş gibi kişi, firma ve gruplara yönelik olmak üzere 6
kategoride toplanmıştır. İlaveten kurdukları ilgili cümlelerde sosyal medya ile
ilgili kavram yanılgılarına sahip oldukları tespit edilmiştir.
References
- Ayaz, E., Karakaş, H. & Sarıkaya, R. (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Nükleer Enerji Kavramına Yönelik Düşünceleri: Bağımsız Kelime İlişkilendirme Örneği,
Cumhuriyet Üniversitesi Fen Fakültesi Fen Bilimleri Dergisi, 37, 42-54.
- Aydın, F. & Taşar, M.F. (2010). An Investigation of Pre-Service Science Teachers’ Cognitive Structures and Ideas about the Nature of Technology, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(4), 209-221.
- Baykal, D. & Şahin, E. (2014). Türkiye’de Turizm Eğitimi Veren Meslek Yüksekokullarının Ders Programlarına İlişkin Bir İçerik Analizi, Elektronik Mesleki
Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, 2 (3), 19-32.
- Bilgin, İ., Aktaş, İ. & Çetin, A. (2014). Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri Tekniğinin İlköğretim Öğrencilerinin Zihinsel Yapılarına Etkisi, Elementary Education Online,
13(4), 1352-1372.
- Cisco “Connected World Technology Report”, Erişim tarihi: 02.07.2017, http://www.cisco.com/c/dam/en/us/solutions/enterprise/connected-world-technology-report/2012-CCWTR-Chapter1-Global-Results.pdf.
- Dijital Ajanslar (29.01.2016). İnternet ve Sosyal Medya Kullanıcı İstatistikleri 2016,
Erişim tarihi: 06.07.2017, http://www.dijitalajanslar.com/internet-ve-sosyal-medya-kullanici-istatistikleri-2016/.
- Dinçol, Özgür S. & Yılmaz, A. (2013). The Effect of Environmental Education on the Pre-Service Teachers’ Affective Tendency Towards the Environment and Cognitive Structure, Procedia – Social and Behavioral Sciences,106, 2704-2713.
- Ekici, G. & Kurt, H. (2014). Öğretmen Adaylarının “Aids” Kavramı Konusundaki Bilişsel Yapıları: Bağımsız Kelime İlişkilendirme Testi Örneği, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(3), 267-306.
- Ekici, G., Gökmen, A. & Kurt, H. (2014). Öğretmen Adaylarının “Bilgisayar” Kavramı Konusundaki Bilişsel Yapılarının Belirlenmesi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 357-401.
- Ekici, M. & Kıyıcı, M. (2012). Sosyal Ağların Eğitim Bağlamında Kullanımı, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 156-167.
- Gürkan S.C. (2013). Sosyal Medya ve Turizm: Türkiye’deki Turistik Destinasyonların Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
- İli K. (2013). Sosyal Medya Ortamı ve Araçlarının Öğrenci Davranışlarına Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Keskin, E. & Örgün, E. (2015). Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Sürdürülebilir Turizm Olgusunun Kavramsal Analizi: Ürgüp Örneği, Journal of Gastronomy Studies, 3(1), 30-40.
- Kırtak Ad, V.N. & Demirci, N. (2012). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarını Bilim Dalları ve Termodinamik Yasaları ile İlişkilendirme Düzeyleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 19-46.
- Kömürcü, S., Gelen, Ö. & Güler, M.E. (2015). Turizm Pazarlamasında Güncel Yaklaşımlar. İçinde B. Kılıç & Z. Öter (Ed.), Mobil Pazarlama (Ss. 189-214). İstanbul: Beta Yayıncılık.
- Köseoğlu, F. & Bayır, E. (2011). Kelime İlişkilendirme Test Yöntemiyle Kimya Öğretmen Adaylarının Gravimetrik Analize İlişkin Bilişsel Yapılarının İncelenmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 107-125.
- Küçükali A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı: Atatürk Üniversitesi Örneği, Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7(13), 531-546.
- Menteşe M. (2013). Sosyal Medya Ortamı ve Araçlarının Eğitimde Kullanımına İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Önel, A. & Yüce, Z. (2016). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Evrim” Konusundaki Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Testi ile Belirlenmesi, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(1), 23-39.
- Öztürk, M.F. & Talas, M. (2015). Sosyal Medya ve Eğitim Etkileşimi, Journal of World of Turks, 7(1), 101-120.
- Polat, G. (2013). 9. Sınıf Öğrencilerinin Çevreye İlişkin Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Test Tekniği ile Tespiti, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 97-120.
- Sarsar, F., Başbay, M. & Başbay, A. (2015). Öğrenme-Öğretme Sürecinde Sosyal Medya Kullanımı, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 418-431.
- Selçuk, Z., Palancı, M. & Kandemir, M. (2014). Eğitim ve Bilim Dergisinde Yayınlanan Araştırmaların Eğilimleri: İçerik Analizi, Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
- Süklüm, N. (2017). Turizm Eğitimi Veren Meslek Yüksekokulları Ders Programlarının Muhasebe Dersleri Açısından İncelenmesi, İşletme Bilimi Dergisi, 5 (1), 71-86.
- Sürücü, Ö. & Bayram, A.T. (2016). Mobil Pazarlama ve Turizmde Mobil Teknolojilerinin Kullanımı, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 42 (9), 2024-2032.
- Tektaş, N. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağları Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma, Tarih Okulu Dergisi, 7 (17), 851-870.
- Tokcan, H. & Yiter, E. (2017). 5. Sınıf Öğrencilerinin Doğal Afetlere İlişkin Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) Aracılığıyla İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 115-129.
- Turizm ve Yatırım Dergisi “Sosyal Medya Turizmde Pazarlamanın Tanımını Değiştiriyor”, Erişim tarihi: 03.10.2017, http://www.turizmyatirimdergisi.com.tr/images/dergi/24-Say%C4%B124-Temmuz.pdf.
- Türkay, İ. (10.04.2016). 2016’da Dünyada ve Türkiye’de İnternet/Sosyal Medya Kullanımı, Erişim tarihi: 06.07.2017, http://vergialgi.net/ekonomi-maliye/2016-da-dunyada-ve-turkiye-de-internet-sosyal-medya-kullanimi/.
- Ünlüönen, K. (1993). Türkiye’de Yükseköğretim Düzeyinde Turizm Eğitim ve Öğretimi, Dicle Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 6, 497- 521.
- Ünlüönen, K. & Boylu, Y. (2005). Türkiye’de Yükseköğretim Düzeyinde Turizm Eğitimindeki Gelişmelerin Değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (12), 11-32.
- Yılmazdoğan, O.C. & Özel, Ç.H. (2014). Sosyal Medya Pazarlamasının Otellerdeki Kullanımının Yararlarına Yönelik Yönetici Algılarının Belirlenmesi: Antalya Örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 15 (1), 37-62.
Year 2018,
Volume: 5 Issue: 1, 166 - 176, 28.06.2018
Seden Doğan
,
Mehtap Yücel Güngör
,
Ozan Güngör
References
- Ayaz, E., Karakaş, H. & Sarıkaya, R. (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Nükleer Enerji Kavramına Yönelik Düşünceleri: Bağımsız Kelime İlişkilendirme Örneği,
Cumhuriyet Üniversitesi Fen Fakültesi Fen Bilimleri Dergisi, 37, 42-54.
- Aydın, F. & Taşar, M.F. (2010). An Investigation of Pre-Service Science Teachers’ Cognitive Structures and Ideas about the Nature of Technology, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(4), 209-221.
- Baykal, D. & Şahin, E. (2014). Türkiye’de Turizm Eğitimi Veren Meslek Yüksekokullarının Ders Programlarına İlişkin Bir İçerik Analizi, Elektronik Mesleki
Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, 2 (3), 19-32.
- Bilgin, İ., Aktaş, İ. & Çetin, A. (2014). Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri Tekniğinin İlköğretim Öğrencilerinin Zihinsel Yapılarına Etkisi, Elementary Education Online,
13(4), 1352-1372.
- Cisco “Connected World Technology Report”, Erişim tarihi: 02.07.2017, http://www.cisco.com/c/dam/en/us/solutions/enterprise/connected-world-technology-report/2012-CCWTR-Chapter1-Global-Results.pdf.
- Dijital Ajanslar (29.01.2016). İnternet ve Sosyal Medya Kullanıcı İstatistikleri 2016,
Erişim tarihi: 06.07.2017, http://www.dijitalajanslar.com/internet-ve-sosyal-medya-kullanici-istatistikleri-2016/.
- Dinçol, Özgür S. & Yılmaz, A. (2013). The Effect of Environmental Education on the Pre-Service Teachers’ Affective Tendency Towards the Environment and Cognitive Structure, Procedia – Social and Behavioral Sciences,106, 2704-2713.
- Ekici, G. & Kurt, H. (2014). Öğretmen Adaylarının “Aids” Kavramı Konusundaki Bilişsel Yapıları: Bağımsız Kelime İlişkilendirme Testi Örneği, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(3), 267-306.
- Ekici, G., Gökmen, A. & Kurt, H. (2014). Öğretmen Adaylarının “Bilgisayar” Kavramı Konusundaki Bilişsel Yapılarının Belirlenmesi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 357-401.
- Ekici, M. & Kıyıcı, M. (2012). Sosyal Ağların Eğitim Bağlamında Kullanımı, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 156-167.
- Gürkan S.C. (2013). Sosyal Medya ve Turizm: Türkiye’deki Turistik Destinasyonların Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
- İli K. (2013). Sosyal Medya Ortamı ve Araçlarının Öğrenci Davranışlarına Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Keskin, E. & Örgün, E. (2015). Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Sürdürülebilir Turizm Olgusunun Kavramsal Analizi: Ürgüp Örneği, Journal of Gastronomy Studies, 3(1), 30-40.
- Kırtak Ad, V.N. & Demirci, N. (2012). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarını Bilim Dalları ve Termodinamik Yasaları ile İlişkilendirme Düzeyleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 19-46.
- Kömürcü, S., Gelen, Ö. & Güler, M.E. (2015). Turizm Pazarlamasında Güncel Yaklaşımlar. İçinde B. Kılıç & Z. Öter (Ed.), Mobil Pazarlama (Ss. 189-214). İstanbul: Beta Yayıncılık.
- Köseoğlu, F. & Bayır, E. (2011). Kelime İlişkilendirme Test Yöntemiyle Kimya Öğretmen Adaylarının Gravimetrik Analize İlişkin Bilişsel Yapılarının İncelenmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 107-125.
- Küçükali A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı: Atatürk Üniversitesi Örneği, Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7(13), 531-546.
- Menteşe M. (2013). Sosyal Medya Ortamı ve Araçlarının Eğitimde Kullanımına İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Önel, A. & Yüce, Z. (2016). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Evrim” Konusundaki Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Testi ile Belirlenmesi, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(1), 23-39.
- Öztürk, M.F. & Talas, M. (2015). Sosyal Medya ve Eğitim Etkileşimi, Journal of World of Turks, 7(1), 101-120.
- Polat, G. (2013). 9. Sınıf Öğrencilerinin Çevreye İlişkin Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Test Tekniği ile Tespiti, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 97-120.
- Sarsar, F., Başbay, M. & Başbay, A. (2015). Öğrenme-Öğretme Sürecinde Sosyal Medya Kullanımı, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 418-431.
- Selçuk, Z., Palancı, M. & Kandemir, M. (2014). Eğitim ve Bilim Dergisinde Yayınlanan Araştırmaların Eğilimleri: İçerik Analizi, Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
- Süklüm, N. (2017). Turizm Eğitimi Veren Meslek Yüksekokulları Ders Programlarının Muhasebe Dersleri Açısından İncelenmesi, İşletme Bilimi Dergisi, 5 (1), 71-86.
- Sürücü, Ö. & Bayram, A.T. (2016). Mobil Pazarlama ve Turizmde Mobil Teknolojilerinin Kullanımı, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 42 (9), 2024-2032.
- Tektaş, N. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağları Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma, Tarih Okulu Dergisi, 7 (17), 851-870.
- Tokcan, H. & Yiter, E. (2017). 5. Sınıf Öğrencilerinin Doğal Afetlere İlişkin Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) Aracılığıyla İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 115-129.
- Turizm ve Yatırım Dergisi “Sosyal Medya Turizmde Pazarlamanın Tanımını Değiştiriyor”, Erişim tarihi: 03.10.2017, http://www.turizmyatirimdergisi.com.tr/images/dergi/24-Say%C4%B124-Temmuz.pdf.
- Türkay, İ. (10.04.2016). 2016’da Dünyada ve Türkiye’de İnternet/Sosyal Medya Kullanımı, Erişim tarihi: 06.07.2017, http://vergialgi.net/ekonomi-maliye/2016-da-dunyada-ve-turkiye-de-internet-sosyal-medya-kullanimi/.
- Ünlüönen, K. (1993). Türkiye’de Yükseköğretim Düzeyinde Turizm Eğitim ve Öğretimi, Dicle Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 6, 497- 521.
- Ünlüönen, K. & Boylu, Y. (2005). Türkiye’de Yükseköğretim Düzeyinde Turizm Eğitimindeki Gelişmelerin Değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (12), 11-32.
- Yılmazdoğan, O.C. & Özel, Ç.H. (2014). Sosyal Medya Pazarlamasının Otellerdeki Kullanımının Yararlarına Yönelik Yönetici Algılarının Belirlenmesi: Antalya Örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 15 (1), 37-62.