Dünyada en hızlı
büyüyen sektörlerden birisi olan turizmin sosyal, ekonomik ve mekânsal ilişkisi
üzerindeki sosyal ağların analizi, son yıllarda önemi giderek artan bir
araştırma konusu durumuna gelmiştir. Küreselleşmenin etkisi ile dünyada her yıl
milyarlarca insanın yaşadıkları mekânlardan başka mekânlara olan yer değiştirme
hareketi kurulmuş ağlar üzerinden gerçekleşmekte, dolayısı ile sosyal ağların
insanların birbirleri ile olan ilişkileri yanında mekânsal boyutunun da olduğu
bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı, turizm coğrafyası perspektifinden
Türkiye’de iç turizme yönelik bölgeler arası seyahat akışının mekânsal
görünümünü sosyal ağ analizi ile incelemektir. Çalışmada Türkiye İstatistik
Kurumu’nun (TÜİK) 2015 yılına ait Düzey 1 istatistiki bölge birimlerine göre Hanehalkı Yurt İçi Turizm Araştırması verileri
kullanılmıştır. Veriler ağ analizine uygun olarak bölgelere göre matris
şeklinde düzenlenmiş ve verilerin analizi NodeXL ve Ucinet programı ile
yapılmıştır. Gerçekleştirilen analizler neticesinde, bölgeler arası yurt içi
ziyaretçi ağının heterojen bir yapıya sahip olduğu, 2015 yılında olası
bağlantıların tamamı gerçekleştiği için “tam ağ” yapısına eriştiği, TR1 Bölgesi
dışındaki diğer bölgelerin kendi içerisindeki seyahatlerin bölgelerarası
gerçekleşen seyahatlere oranla daha fazla olduğu ve ziyaretçi akışının mekânsal
görünümünün ülkenin genel ekonomik ve sosyal örüntüsüne benzerlik göstererek
batı bölgelerinde yoğunlaştığı gözlemlenmiştir. Türkiye turizminin en önemli
hedefleri arasında turizm faaliyetlerinin tüm yıla ve bölgelere yayılması yer
almasına rağmen, bölgelerarası seyahatlerin gerek çıkış gerekse varış
bölgelerine göre oluşturulan ağ grafiklerinde, bölgesel gelişmişlik
farklılıklarına benzer bir şekilde, ülkenin batısı ile doğusu arasında önemli
farklılıklar görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2018 |
Submission Date | February 22, 2018 |
Acceptance Date | May 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |