Dünya
Turizm Örgütü’nün de vurguladığı üzere turizm, çevresel, sosyo-kültürel ve
fiziksel yapılar üzerinde negatif etkiler yaratmaktadır. Sürdürülebilir turizm
anlayışı da bu negatif etkiler konusunda insanlara farkındalık kazandıran, her
türlü canlı sistemini koruma altına alan, insan haklarını gözeten,
destinasyonların estetik, biyolojik, ekolojik ve sosyo-kültürel bütünlüğünü
sağlama odaklı bir yaklaşım sergileyen turizm yaklaşımıdır. Turistik
destinasyonlarda sürdürülebilir gelişimin sağlaması hususunda bu yaklaşıma çok
yönlü bakılmalıdır ve birçok turizm aktörüne önemli roller düşmektedir. Seyahat
acentaları ve rehberler de turistler en çok etkileşimde bulunan turizm
aktörleri olarak bu bağlamda değerlendirilmelidir. Seyahat acentalarının
sürdürülebilir davranışlar sergilemesi gönüllülük esasına dayalı olmak ile
birlikte bazı sertifikasyon uygulamaları ile önemli yaptırımlar
sağlayabilmektedirler. Dünya’da
Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) ve Sürdürülebilir Turizm konusunda tanınan
uluslararası standartlara uymayı arzu eden seyahat şirketleri için
geliştirilmiş değişik sertifika örnekleri bulunmaktadır. Bu örnekler arasında
en geniş uygulama alanına sahip olan ve Dünya Turizm Örgütü gibi önemli
kuruluşların kabul ettiği Travelife Sertifikasyon programı yer almaktadır. Programın eğitimdeki hedef grupları
ise; sürdürülebilirlik koordinatörleri, çalışanlar, konaklama işletmeleri,
turist rehberleri, tüketiciler ve öğrencilerdir. Bu çalışmada Travelife
sertifikası örneği üzerinden turizm uygulamaları içinde yer alan seyahat acentanlarının
“rehber ve sürdürülebilir turlar” değerlendirme kriterleri ve rolleri
değerlendirilecektir. Bu amaç ile Travelife sertifikasyonu üzerinden rehberler
ve sürdürülebilir turlar modülü bütüncül bakış açısıyla değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | July 3, 2018 |
Acceptance Date | February 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |