Covid-19 pandemisi ile 2020 yılı küresel ölçekte mücadele gerektiren bir sürece tanıklık etmektedir. Bu süreçte, birçok sektörde olduğu gibi turizm sektöründe de talep yapısı değişiklik göstermiş, talebi yönlendiren resmi kararlar önem kazanmıştır. Resmi kararları yönlendiren temel unsur ise ülkelerin pandemi mücadelesindeki başarı durumlarıdır. Bu başarıyı ya da başarısızlığı ortaya çıkarmada oluşturulan medya içerikleri de seyahat kararını verirken potansiyel turistleri etkileyebilmektedir. Bu noktadan hareketle çalışmanın amacı; pandemi döneminde uluslararası medyada yer alan ‘Türkiye’ konulu haberlerin oluşturduğu ülke imajının, ülkemiz dış turizmine olası etkilerini ortaya koyabilmektir. Bu amaçla BBC News haber sitesinin uluslararası edisyonunda (basımında) 11 Mart-15 Eylül 2020 tarihleri arasında yayınlanan 44 haber metni eleştirel söylem analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, pandemi sürecinde, BBC News’te yer alan ‘Türkiye’ konulu haberlerde, Türk siyasetine yönelik negatif vurgunun öne çıkarıldığı saptanmıştır. Bu bağlamda, BBC’nin okurlarda, Türkiye’nin ‘dini ile ilgili özellikleriyle öne çıkan, güvenilir olmayan, savaş yanlısı, özgür düşüncenin karşısında yer alan bir ülke’ olduğu algısını oluşturmaya çalıştığı ortaya konmuştur. Özellikle pandemi döneminde Türkiye lehine değerlendirilebilecek dış ülkelere yapılan tıbbi yardımlar, sağlık sistemi ve güvenli turizm uygulamalarına yönelik haber içeriğine yer verilmediği tespit edilmiştir. Haber içeriklerindeki bu olumsuz çerçevenin etkisiyle dış aktif turizmin olumsuz etkilenebilmesi mümkündür. Yabancı medya kanallarındaki olumsuz Türkiye algısının değiştirilmesi ve gerçeklerin yansıtılması; turizm sektörü paydaşlarının ve ulusal habercilik sektörünün, karşılıklı etkileşime imkan veren yeni medya platformlarında etkin bir şekilde yer alması ile mümkün olabilecektir.
With the Covid-19 pandemic, the year 2020 is witnessing a process that requires a challenge on a global scale. In this process, the demand structure has changed in the tourism sector as it has in many other sectors, and official decisions that direct the demands have gained importance. The main factor that guides official decisions is the success of the countries in the fight against the pandemic. The media content created to reveal this success or failure can affect potential tourists as they make the decision to travel. From this standpoint, the aim of this study is to demonstrate the possible effects of the national image, which has been formed by the news on ‘Turkey’ on international media during the pandemic period, on international tourism. For this purpose, 44 news texts published on the international edition of the BBC News website between March 11 and September 15, 2020 were analysed using the critical discourse analysis method. As a result of the analysis, it was determined that a negative emphasis regarding Turkish politics was highlighted in the news texts about ‘Turkey’ on BBC News during the pandemic period. In this context, it was revealed that BBC has tried to create the perception that Turkey ‘is an unreliable and pro-war country which stands out with its religious characteristics and opposes free thoughts’ in their readers’ minds. It was found that news content about the medical assistance to foreign countries, the health system, and safe tourism practices, which can all be considered in favour of Turkey, was not included especially in the pandemic period. It is possible that active foreign tourism may be adversely affected by the impact of this negative frame in the news content. Changing the negative perception of Turkey in foreign media outlets and reflecting the reality will only be possible if the stakeholders of the tourism and national journalism sectors take active parts in new media platforms that allow mutual interaction.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Regional Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 9, 2020 |
Submission Date | October 8, 2020 |
Acceptance Date | November 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: Ek 1 |
Articles published by Tourism and Recreation are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisence