The aim of the research is to reveal the relationship between high school students' social media use and academic delay behaviors. The sample consists 485 students studying in 7 different schools in Ümraniye, Istanbul during 2018-2019 academic year. Survey questions created based on the studies of Fariz, Sinem’s (2017), “Internet Addiction Levels of High School Students in Terms of Social Support and Academic Achievement”, Karakuş, Ziya’s (2016), “Internet Addiction Level in terms of Teog Course scores and some Variables.” and Tutgun Ünal, Aylin’s (2015) “Social Media Addiction: A Research on University Students”. The effects of social media use of high school students on academic achievement found that it changes according to some variables like; gender, age, class, academic grades, school code, mother or/both father education level, class, presence of computer at home, parents separated or divorced, number of siblings, purpose for using social media and spending time on internet.
In the conclusion, it is determined that using social media differs among these variables and high school students are affected negatively on academic success when they use social media.
Keywords: Social Media, Social Network, New Media, Academic Success
Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin sosyal medya kullanımı ile akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılnda İstanbul ili Ümraniye ilçesinde 7 farklı okulda öğrenim gören 485 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin sosyal medyaya karşı tutumlarını belirtmek amacıyla Tutgun Ünal, Aylin (2015) ‘’Sosyal Medya Bağımlılığı: üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma’’, Fariz, Sinem (2017), ‘’lise Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin Sosyal Destek ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi.’’, Karakuş, Ziya (2016),’’İnternet Bağımlılık Düzeyinin Teog Ders puanları ve bazı Değişkenler açısından İncelenmesi.’’ Çalışmalarından hareketle oluşturulan anket soruları kullanılmıştır. Araştırmada genel olarak lise öğrencilerinin sosyal medya kullandıklarında akademik başarıya olumsuz etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca lise öğrencilerinin sosyal medya kullanımlarının akademik başarıya etkisinin cinsiyete göre, yaşa göre, sınıfa göre, başarı notlarına göre, okul koduna göre, anne eğitim durumuna göre, baba eğitim durumuna göre, sınıfa göre, evde bilgisayar olup olmadığı durumuna göre, anne-baba ayrı (boşanmış) durumuna göre, kardeş sayısına göre, sosyal medyayı hangi amaçla kullandığına göre, internet süresine göre değişkenler arasında farklılaştığı belirlenmiştir. “Sosyal Medyanın akademik başarıya etkisi’’ konusunda alan yazına katkı sağlanacağı ve araştırmacılara yol göstereceği umulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2021 |
Acceptance Date | August 13, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 1 |