Yoksulluk, yaşamın birçok farklı boyutunu içine alan çok boyutlu bir olgu olarak giderek daha fazla kavramsallaştırılmaktadır. Zira yoksunluklar yalnızca ekonomik göstergelerle sınırlı olmayıp aynı zamanda politik, sosyal, kültürel, fiziksel, psikolojik ve zihinsel sağlık boyutlarını da kapsamaktadır. Bu çalışmanın amacı yoksulluğun sadece parasal kaynaklarla değil sosyal ve kültürel olanaklara da sahip olunması gerektiğinden hareketle üniversite öğrencilerinin yaşadıkları çok boyutlu yoksulluğu ortaya koymaktır. Çalışmaya iki farklı üniversitenin sağlık bilimleri fakültelerindeki dört farklı bölümde eğitim gören 603 lisans öğrencisi katılım sağlamıştır. Çalışmada Amartya Sen’in kapasite yapabilirlik yaklaşımı, gençlerin değer verdikleri bir hayatı yaşama özgürlükleri ve fırsatları açısından etkilerini değerlendirmek amacıyla bir çerçeve olarak kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan sosyodemografik özellikler formu ile Çok Boyutlu Öğrenci Yoksulluğu Ölçeği (51 madde) aracılığıyla toplanmıştır. Çalışma sonucunda anne ve baba eğitim seviyesinin, kardeş sayısının, eğitim görülen bölümün ve sınıf düzeylerinin öğrencilerin yaşadıkları çok boyutlu yoksulluk ve alt boyutları arasında nasıl değiştiği ortaya konmuştur.
Poverty is increasingly conceptualized as a multidimensional phenomenon that encompasses many different aspects of life. Because deprivations are not only limited to economic indicators, but also include political, social, cultural, physical, psychological and mental health dimensions. The aim of this study is to reveal the multidimensional poverty experienced by university students, considering that poverty should not only be financial resources but also social and cultural opportunities. 603 undergraduate students studying in four different departments of health sciences faculties of two different universities participated in the study. In the study, Amartya Sen's capacity-capability approach was used as a framework to evaluate its impact on young people's freedoms and opportunities to live a life they value. The data obtained in the study were collected through the sociodemographic characteristics form prepared by the researchers and the Multidimensional Student Poverty Scale (51 items). As a result of the study, it was revealed how the education level of the mother and father, the number of siblings, the department of education and class levels changed between the multidimensional poverty experienced by the students and its sub-dimensions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 20, 2023 |
Publication Date | March 30, 2023 |
Acceptance Date | January 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 1 |