The present study aims to examine whether the attitudes of primary school teachers from different branches towards inclusive education vary in terms of socio-demographic characteristics. The study sample consists of 298 teachers working in eleven public and two private primary schools in Siverek district of Şanlıurfa in the academic year 2021-2022. The study's data were obtained using Socio-Demographic Information Form and Inclusive Education Attitude Scale (IEASC). The study's findings revealed no significant difference between the participants' attitudes towards mainstreaming education according to gender, class size, and duty region. However, a significant difference was found between the attitudes towards inclusive education according to marital status, age, seniority, and branch. In this context, the knowledge and skills of teachers working in the field can be increased. Classroom and school-based studies should be increased to include mainstreaming students and support their social-cultural, cognitive, and emotional development. Considering the critical role of family involvement in students' cognitive and emotional development, it is thought that it would be more beneficial to employ school social workers in this field.
Inclusive education Attitudes towards inclusive education Teachers Socio-demographic characteristics
Bu araştırmanın amacı ilköğretim kademesinde görev yapan farklı branşlardan öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarının sosyo-demografik özellikler açısından değişkenlik gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırmanın örneklemi, 2021-2022 Eğitim-Öğretim Yılı içerisinde Şanlıurfa’nın Siverek ilçesinde bulunan 11 devlet ve 2 özel ilköğretim okulunda görev yapan 298 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, Sosyo-Demografik Bilgi Formu ve Kaynaştırma Eğitimi Tutum Ölçeği (KETÖÇ)-Öğretmen Formu kullanılarak elde edilmiştir. Çalışmanın bulgularında katılımcıların cinsiyet, sınıf mevcudiyeti ve görev bölgesine göre kaynaştırma eğitimine ilişkin tutumları arasında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır. Ancak medeni durum, yaş, kıdem yılı, branşa göre kaynaştırma eğitimine ilişkin tutumları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bu kapsamda alanda çalışan öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik bilgi ve becerileri artırılabilir. Kaynaştırma öğrencilerini de sürece dâhil edip, bilişsel ve duygusal gelişimlerinin yanı sıra sosyal-kültürel gelişimlerini de destekleyecek sınıf ve okul bazlı çalışmalar artırılabilir. Öğrencilerin bilişsel ve duygusal gelişimlerinde aile katılımının önemli rolü düşünüldüğünde okul sosyal hizmet uzmanlarının da bu alanda istihdam edilmelerinin de faydalı olacağı düşünülmektedir.
Kaynaştırma eğitimi Kaynaştırma eğitimine yönelik tutum Öğretmenler Sosyo-demografik özellikler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 20, 2023 |
Publication Date | March 30, 2023 |
Acceptance Date | February 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 1 |