This study aims to develop a valid and reliable measurement tool to determine trolling in online environments. Two different study groups were used in the study. The study group for the exploratory factor analysis consisted of 493 university students (72.2% female; 27.8% male). The study group for confirmatory factor analysis consisted of 690 university students (71.7% female; 28.3% male). As a result of the exploratory factor analysis, it was seen that it consisted of 16 items and 3 sub-dimensions that explained 56.80% of the variance. The model obtained after the exploratory factor analysis was tested with confirmatory factor analysis and it was determined that the fit index values were within acceptable limits. The criterion validity of the scale was carried out with the Revised Cyberbullying Scale for University Students. Whereas the Cronbach alpha value for the entire scale was .89 for all of the scales, the same was found for sub-dimensions as .85, .73, and .66. As a result, it can be stated that the scale is a valid and reliable measurement tool.
Bu çalışmanın amacı çevrimiçi ortamlarda trollüğü belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesidir. Araştırmada iki farklı çalışma grubu kullanılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi için çalışma grubunu 493 üniversite öğrencisi (%72.2 kadın; %27.8 erkek) oluşturmaktadır. Doğrulayıcı faktör analizi için çalışma grubunu ise 690 üniversite öğrencisi (%71.7 kadın; %28.3 erkek) oluşturmaktadır. Gerçekleştirilen açımlayıcı faktör analizi sonucunda varyansın %56.80’ini açıklayan 16 madde ve 3 alt boyuttan oluştuğu görülmüştür. Açımlayıcı faktör analizi sonrasında elde edilen model doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiş ve uyum indeks değerlerinin kabul edilebilir sınırlar içerisinde olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin, ölçüt geçerliği ise Üniversite Öğrencileri İçin Yenilenmiş Siber Zorbalık Ölçeği ile gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin tamamı için cronbach alfa değeri .89 iken alt boyutları için .85, .73 ve .66 olarak bulunmuştur. Sonuç olarak ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ifade edilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.