Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş, duygusal zekâ ve sosyal iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkileri ve duygusal zekâ ve sosyal iyi oluşun psikolojik iyi oluş üzerindeki yordayıcı rolünü incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Sakarya Üniversitesi'nin çeşitli fakülte ve bölümlerinde öğrenim gören 305 katılımcı oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında “Psikolojik İyi Olma Ölçekleri”, “Duygusal Zekâ Ölçeği”, “Sosyal İyi Olma Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Veriler, betimleyici istatistikler, bağımsız örneklem t testi, tek yönlü ANOVA, korelasyon katsayısı ve doğrusal regresyon kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları, psikolojik iyi oluşun duygusal zekâ ve sosyal iyi oluş ile pozitif yönde ilişkili olduğunu ortaya koymuştur. Bununla birlikte, psikolojik iyi oluş, duygusal zekâ ve sosyal iyi oluş tarafından pozitif olarak yordanmıştır. Kız öğrencilerin duygusal zekâ ve sosyal iyi oluş düzeyleri erkek öğrencilere göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Ayrıca üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluşlarının cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermediği bulunmuştur. Öğrencilerin psikolojik iyi oluş, duygusal zekâ ve sosyal iyi oluş düzeyleri algılanan gelir düzeyleri açısından anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Öğrencilerin duygusal zekâ ve sosyal iyi oluşlarının öğrenim gördükleri fakültelere göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı, psikolojik iyi oluşlarının ise anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Son olarak, öğrencilerin psikolojik iyi oluş, duygusal zekâ ve sosyal iyi oluş düzeylerinin anne baba tutumu, anne baba eğitim düzeyi ve öğrencilerin akademik başarıları açısından anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür.
The aim of this study was to examine the relationship between psychological well-being, emotional intelligence, and social well-being levels of university students. The predictive role of emotional intelligence and social well-being on psychological well-being was also examined. The study group was comprised of 305 students from various faculties and undergraduate schools of Sakarya University. “Scales of Psychological Well-being”, “Emotional Intelligence Scale”, “Social Well-Being Scale” and “Personal Information Form” were used to collect the data. The data were analyzed using descriptive statistics, independent sample t-test, one way ANOVA, correlation and linear regression. Findings of the study revealed that psychological well-being was positively related to emotional intelligence and social well-being. Additionally, psychological well-being was positively predicted by emotional intelligence and social well-being. Emotional intelligence and social well-being levels of female students were found to be significantly higher than those of male students. It was also found that psychological well-being of university students did not differ significantly in gender. Furthermore, psychological well-being, emotional intelligence and social well-being levels of students did not differ significantly in perceived income. It was also found that emotional intelligence and social well-being of students in terms of field of study differed significantly whereas psychological well-being of students did not show any significant difference. Finally, the results indicated that psychological well-being, emotional intelligence and social well-being levels of students did not differ significantly in terms of parental attitude, parental education and academic achievements of students.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.