The purpose of this study was to examine if there is a connection between anger, aggression, and problem-solving abilities in secondary school students. The study's sample includes 273 students enrolled in secondary schools in Manisa for the 2020-2021 academic year. The convenience sampling method, which is one of the non-random sampling methods, was used to determine the study's sample. The data for the study was collected using the Anger Scale for Children, the Aggression Scale, and the Problem-Solving Inventory for Children. The t-test, Spearman Correlation analysis, and multiple regression analysis were conducted to analyse the data. Looking at the data, it was determined that the anger levels of female students were higher than those of male students. The aggression levels of male students are higher than female students. It was discovered that anger and aggression have a positive relationship, whereas anger levels have a negative relationship with self-control, avoidance, and total problem solving. Another outcome of the study is that problem-solving abilities predict anger and aggression. A negative association was shown between problem solving, anger, and agression among students.
Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinde öfke, saldırganlık ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2020-2021 Eğitim Öğretim yılında Manisa ilinde ortaokullarda öğrenim görmekte olan 273 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden olan uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın verilerinin elde edilmesinde Çocuklar İçin Öfke Ölçeği, Saldırganlık Ölçeği ve Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri kullanılmıştır. Verilerin analizi, t-testi, Spearman Korelasyon Analizi ve Çoklu Regresyon Analizi ile incelenmiştir. Araştırmanın bulgularına bakıldığında, kız öğrencilerin öfke düzeyleri erkek öğrencilerden daha yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur. Erkek öğrencilerin saldırganlık düzeyleri kızlardan daha yüksektir. Öfke ile saldırganlık arasında pozitif yönlü, öfke düzeyleri ile öz denetim, kaçınma ve toplam problem çözme arasında negatif bir ilişki saptanmıştır. Çalışmanın bir diğer bulgusu da öfke ve saldırganlık problem çözme becerileri tarafından yordanmaktadır. Öğrencilerde problem çözme ile öfke ve saldırganlık ilişkisi negatif yönde anlamlı bulunmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.