The aim of this research is to analyze the contributions of socio-demographic variables such as age, class, relationship situation, relationship duration and irrational beliefs of university students related to romantic relationships and their perceptions concerning premarital relationship to determine relationship satisfaction. The research group consists of 299 university students having education in a state university of Hatay. Irrational Romantic Relationship Beliefs Inventory (IRRBI) which was developed by Sarı (2008), was used to measure the beliefs of university students about romantic relationships and in order to evaluate the perceptions of students about premarital relationship, Premarital Relationship Assessment Scale (PRAS) developed by Kalkan and Kaya (2007) was used. Furthermore, the relationship satisfaction of university students was measured by Relationship Satisfaction sub dimension (RS) of Relationship Stability Scale (RSS) developed by Rusbult, Martz and Agnew (1998) and was adapted to Turkish culture by Büyükşahin, Hasta and Hovardaoğlu, (2005). In order to determine the relationship satisfaction precursors Hierarchic Multiple Regression Analysis was used. The results showed that relationship situation and excess expectations, different thinking, gender differences which are sub dimensions of IRRBI and religious values, communication, friend relationships, family relationships sub dimensions of PRAS predicts relationship satisfaction signifi cantly
irrational beliefs related with romantic relationship premarital relationship assessment relationship satisfaction university students
Bu araştırmanın amacı; cinsiyet, yaş, sınıf, ilişki durumu, ilişki süresi gibi sosyo-demografik değişkenler ile romantik ilişkilerle ilgili akılcı olmayan inançlar ve ilişki algısının ilişki doyumunu yordamadaki katkılarını incelemektir. Araştırmanın grubu Hatay’da bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 299 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Öğrencilerin romantik ilişkilerle ilgili inançlarını ölçmek üzere Sarı (2008) tarafından geliştirilen Romantik İlişkilerde Akılcı Olmayan İnançlar Ölçeği (RAİNÖ), evlilik öncesi ilişki algılarını değerlendirmek üzere Kalkan ve Kaya (2007) tarafından geliştirilen Evlilik Öncesi İlişkileri Değerlendirme Ölçeği (EÖİDÖ) kullanılmıştır. Ayrıca, üniversite öğrencilerinin ilişki doyumları Rusbult, Martz ve Agnew (1998) tarafından geliştirilen Büyükşahin, Hasta ve Hovardaoğlu, (2005) tarafından Türk kültürüne uyarlanan İlişki İstikrarı Ölçeği’nin (İİÖ) İlişki Doyumu (İD) alt boyutu ile ölçülmüştür. Öğrencilerin ilişki doyumlarının yordayıcılarını belirlemek amacıyla Hiyerarşik Çoklu Regresyon Analizi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda; bireylerin ilişki durumu, RAİNÖ’nün “Aşırı Beklentiler”, “Farklı Düşünmek” , “Cinsiyet Farklılıkları” alt boyutları ve EÖİDÖ’nün “Dini Değerler”, “İletişim”, “Arkadaş İlişkileri”, “Aile İlişkileri” alt boyutlarının ilişkiden algılanan doyumu anlamlı olarak yordadığı bulunmuştur.
romantik ilişkilerle ilgili akılcı olmayan inançlar evlilik öncesi ilişkileri değerlendirme ilişki doyumu üniversite öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 14, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 5 Issue: 43 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.